Graff å Garn

Firar hemslöjden med graffiti

2 september 2012 på Skövde konstmuseum och på olika platser i stan
Tomas Asplund Gustafsson - kravallslöjd

Skövde konstmuseum firar hemslöjdens 100-årsjubileum med att visa vad den slöjdintresserade ungdomen gör nuförtiden i en utställning kallad Graff å Garn.

Bakom den kryptiska titeln Graff å Garn döljer sig en utställning med textil streetart. Skövde konstmuseum vill fira hemslöjdens 100 årsjubileum genom att visa vad den slöjdintresserade ungdomen gör nuförtiden. Det kan verka milsvitt ifrån hemslöjden, men det visar sig att det egentligen inte är så långt ifrån slöjden som man kanske vill tro. En av deltagarna, Jonathan Josefsson, ställer ut på Handarbetets vänner och ”aktivisterna” i Kravallslöjd som deltar i utställningen har positioner i kultursverige på museer, i den regionala kulturbyråkratin och i självaste Hemslöjden(!). Och museerna älskar Streetart just nu. Carolina Falkholt har varit på flera museer. Likaså Ollio. Och på biblioteket i Mariestad står en ”pimpad” soffa. Pimpad i det här sammanhanget betyder att den har dekorerats med broderier av folk som vill men inte nödvändigtvis kan.



Kanske är det så att efter det stora projektet i Mariestad, när 4500 kvadratmeter silo dekorerades med graffiti har folkhemmet blivit berett för graffitin. Och graffitiartisterna tycker att det är skönare i museernas stugvärme än ute på nätterna. En kulturell win win situation alltså. Kulturinstitutionerna föryngras litet och vi får mindre förstörelse av byggnader.
    Zenit träffade  konstintendent Tomas Asplund Gustafsson i Skövde. Och det här gillar han skarpt.


Chain

-Jag har själv en gatukonstbakgrund! Upprinnelsen till utställningen är en vilja hos oss på konstmuseet att vara med i samtiden och  vända blicken mot gatukonst och graffiti. Vi ville på vårt sätt göra en kommentar till hemslöjdens hundraårsjubileum. Konstmuseet tycker att det är viktigt att vi gör nåt.  Vi skrapar på ytan och plockar russinen ur kakan vad gäller textil gatukonst.
    Man vill belysa hemslöjden ur nya perspektiv med aktiviteter och workshops.  Tanken är att folk ska få prova på själva. 
-Vi ska ha en vävstol och vi ska låta intresserade graffitta oljefat som ska vara med i utställningen Stad i Ljus i Skövde. 
    I utställningen ingår verk och projekt och aktiviteter av Duon Masquerade, folkrörelsen Kravallslöjd och konstnären Jonathan Ollio Josefsson.
    Masquerade  är en gatukonstduo som vill vara anonym, som ett slags Guerilla Girls fast utan några aggressiva eller feministiska politiska statements. Man sätter strumpor på lyktstolpar och mössor på statyer i stället. Det ser kul ut och bottnar säkert i skaparglädje. 
-Det är ett sätt att aktivera och kommentera det offentliga rummet. Det kallas Urban Knitting och är kul och omskakande. De är en del av en gräsrotsrörelse som bubblar därute.



Jonathan Ollio Josefsson har etablerat sig som en egensinnig konstnär. Han gör graffitimönster som bygger på geometriska mönster. Han gör dem numera som tuftade mattor eller målningar och har blivit en uppskattad utställare för både konstpubliken och textilpubliken som båda tycker sig se förnyelse och ungdomlighet i hans innovativa verk.
-Han har ett dynamiskt och tydligt formspråk som blir mjukt av textilen. 
     Kravallslöjd är en föreningsdriven portal, som ordnar debatter och workshops. Man startade för fem år sedan som en hantverksportal. Där gamla hemslöjden har begrepp som knyppla och snida och kvalitet har Kravallslöjd begrepp som Geo couching, Pimpa och Facebook.  Skapandet ses ha ett egenvärde och värderas inte efter sin kvalitet (vad det nu är. Det var sånt som hemlöjdsrörelsen kunde uttala sig tvärsäkert om förr.) Här handlar det om glädjen i skapandet, där skönheten, traditionen och nyttan fått helt nya betydelser i analogi med vår tid.


Jonathan Ollio Josefsson - Graffittimatta

Zenit talade också med Kravallslöjdaren Anna Palm.
-Kravallslöjd är ett sätt att förhålla sig till skapande, att ta ställning till begreppen slöjd, konsthantverk och konst. Det finns hämmande begränsningar i hemslöjden vad avser material, tekniker och förhållningssätt. Vi lägger ingen värdering. Vi vill ha ett friare förhållningssätt.
    Kravallslöjd har som en av sina grundprinciper att all slöjd är bra slöjd. Man tror att kreativt skapande är utvecklande i sig. Därför är det viktigt att fler ska slöjda.
-Kravall står för att vi vill göra uppror mot Slöjdnormer. Vi kravallar absolut inte mot själva slöjdandet utan mot tanken att det bara finns ett sätt, och strikta traditionella regler som hindrar kreativiteten.  Vi vill vidga slöjdbegreppet och använda teknikerna på ett nytt sätt som känns relevant i vår tid. Det är inte viktigt om det blir fint eller fult. Vi vill skapa delaktighet och gemenskap.



Kravallslöjdarna ska resa ut i stan med sin begagnade soffa. Den får folk som kommer dit brodera på. Den ska sedan användas i en av kommunens lokaler
-Vi vill nya grupper som kanske inte hemslöjden når. Och vi vill starta ett samspel mellan det offentliga rummet och konsten. Tar man bort det offentliga rummet händer det något med konsten. Men det sker under välordnade former. Vi vill inte ge fingret åt etablissemanget.
    Utställningen och dess workshops vill att alla som vill ska få prova på. Tanken är att nå unga nya grupper. Och att belysa samspelet mellan det offentliga rummet och konsten. 
Tomas Asplund Gustafsson får sammanfatta:
-Det är ett politiskt ställningstagande att slöjda. Men vi vill inte ge fingret åt etablissemanget.
Här handlar det om den salongs- och institutionsanpassade varianten av Streetart.
BO BORG


Utställningen Graff å Konst visas på Skövde konstmuseum och på olika platser i stan fram till den 2 september 2012.