Margareta Mannervik – jubilar med internationellt svängrum

Sensommartid med paper art på Hönö

Ishuset, Hönö Klôva, 30 aug-2 sept 2012
Montering i ateljén

Margareta Mannervik på Hönö i Göteborgs norra skärgård är en av våra mest kända papperskonstnärer, som alltid generöst bjudit på sig själv.  Hon har varit drivande och arbetat hårt och outtröttligt med att sprida kunskap och väcka intresse för denna speciella konstart, som också kräver mycket hantverkskunnande. Under några dagar i månadsskiftet aug-sept visar hon i Hönö stora Ishus en retrospektiv utställning ”Sensommartid” med delar ur sin omfattande produktion, som spänner över lång tid och har utvecklats längs de mest skilda spår. Det blir en blandning av relief, skulptur, serigrafi, lito och teckning. Egentligen handlar hela utställningen om ett jubileum på olika plan.

–Denna satsning är för mig en summering av arbete och privatliv under lång tid och på vernissagedagen fyller jag 75 år. Ett bra sätt att markera. Samtidigt har jag arbetat 30 år med Paper Art och bott på Hönö i 45 år. Det bästa av allt är att jag nyligen fick mitt sjunde barnbarn, och det är verkligen värt att fira tillsammans med de andra. Jag ser fram emot att vara på plats själv under några intensiva dagar, då det också blir musikstunder under öppettid.



Hon studerade vid Konstfack i Stockholm 1956–60, men efter många år som målare, tecknare och teckningslärare bl a 16 år i Öckerö kommun ändrade hon inriktning i början av 1980-talet och började med stor hängivenhet att försöka vidareutveckla papperskonsten. Hon tillverkar papper på kinesernas uråldriga sätt och har studerat asiatiska tekniker i Japan och Sydkorea, arrangerat workshops och deltagit i världsomfattande utställningar. Av linne, bomullslump och växtfibrer som nässlor, vass, strandråg, lin, liljeväxter, lök och bananplantor samt asiatiska bastfibrer som kozo och gampi framställer hon sitt eget material. Hantverksprocessen är mödosam och innehåller många olika moment, men varje färdigt ark får en egen sensuell och konstnärlig utstrålning. Hon arbetar med stor förfining och enkelhet, som avslöjar en strävan att finna papperets själ.


Mantlar 1,5 m höga.

Under sina många arbetsår på Hönö har hon skapat ett levande kulturcentrum i sin kombinerade bostad/ateljé med många gästande konstnärer från olika delar av världen. Outtröttligt har hon arrangerat workshops, seminarier och stora krävande internationella utställningar. Drivkraften och belöningen har varit glädjen över att se papperskonsten utvecklas. Hennes sociala begåvning, specialkunskaper och organisationsförmåga har uppskattats på olika håll i världen, och många stora projekt har styrts från Hönö.


Protected, skulptur collage

–Inom Paper Art finns så många möjligheter. Bilden sitter i materialet och det händer hela tiden något nytt. Det är egentligen vägen, som är mest intressant. Jag tycker också om att arbeta med lera och framför allt teckna, men papperet har också kunnat ta över det karakteristiska i dessa tekniker. Under åren har jag häpnat över mångfalden i uttrycket och den passionerade lusten hos mina kollegor. Det är en så omständlig, långsam, våt och  krävande teknik, men samtidigt finns det så många överraskningsmoment, och därför lockas man vidare som konstnär. Som stöd för mina bilder har jag teckningen i bakgrunden. Den har alltid lockat mig, och när jag tecknar grafiska, geometriska former, strävar jag efter att skapa ljusrum och rytmer, som sedan kan användas i mitt arbete med papper. Nyfikenheten tar aldrig slut, och jag får ideligen idéer från min omgivning.


Dikt av Samuel Becket, 40 x 40 cm

Ofta har det blivit tematiska projekt, som pågått under flera år. Det arkitektoniska och kraftfulla med tydliga motsättningar i form och färg finns som en ryggrad i bakgrunden och   har alltid skapat stadga för bilder i det offentliga rummet.  Ett led i detta är leken med ord och bokstäver likt en arkitektonisk formel i bilder, som är berättelser med mening men ändå bär på spännande hemligheter. Stora projekt och bestämda tema kan löpa jämsides med roliga tillfälligheter och hugskott. Hon har inspirerats av skolungdomarnas, de egna barnens och barnbarnens fria tänkande och gjort flera utställningar tillsammans med två av sina barn. Nyligen har hon hittat en möjlighet att äntligen få en vettig användning för gamla ärvda spetsar och monogram.


Nyfödd, relief 31 x 21 cm

–Som konstnär arbetar man ofta med tillfälligheternas spel och med slumpen. Under många år hade jag sparat på vackra gamla spetsar, utan att veta vad jag skulle göra med dem. Det är ju omöjligt att kasta ett så vackert handarbete. Istället har jag nu börjat baka in dem i vit pappersmassa, så att olika och oväntade strukturer skapas. De gamla spetsarna kan kanske på detta sätt få en ny textil sinnlig utstrålning, där sprödheten förstärks av tekniken.


Kalligrafi av spetsar, 39 x 39 cm

I utställningen kommer det vita och naturfärgade att kombineras med bilder och skulpturer i lysande ultramarin eller med stråk av blått, som med sin nästan overkliga ton skapar både rytm, rörelse och förstärker arkitekturen  i  det gamla Ishuset. På ett både logiskt och sensibelt sätt länkar hon papperets organiska liv till symboler för vatten, växande, liv, kvinnlighet, fruktsamhet och jord d v s livet på jorden. Med uthållighet och stor kärlek till materialet har hon fått oss att upptäcka en ny konstart, som i högsta grad berikat det svenska konstlivet.
GUN HELLERVIK