Kari Steihaug och Lina Sofia Lundin

Att omskapa vardagen

 

Nääs Konsthantverk Galleri och Projektrum, 7 september – 7 oktober 2012
Kari Steihaug vid sin installation

Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK) har tidigare haft professorer från Norge, i keramik och smyckekonst. Nu har norskan Kari Steihaug just tillträtt professuren inom textil konst. Hon introduceras här med installationen ”Etter markedet/Efter marknaden”.

På gallerigolvet breder ett hav av stickade plagg ut sig. De är förbrukade vardagskläder, en gång omsorgsfullt stickade för hand i varierade mönster och färger. De hopsamlade loppisfynden har sett sina bästa stunder, delvis repats upp och av garnerna har Kari stickat en bild. Utgångspunkten är här en målning av den franske konstnären Jean Francois Millet (1814-1875) ”Axplockerskorna”. Tre kvinnor på åkern ses böjda ner mot marken, där de plockar upp resterna av skörden, sädesaxen – fragment av grödan. En stämningsbild från ett strävsamt vardagsliv från förr på landet.


Kari Steihaugs stickade bild med utgångspunkt från Jean Francois Millets målning



De utbredda koftorna och vantarna ingår nu i ett nytt sammanhang, de har omtolkats genom tidens tand, blivit minnen. Konstnären skapar sin egen berättelse.

-Jag började jobba med slängda textilier omkring 1995, säger Kari och konceptet har blivit allt tydligare med tiden. ”Efter marknaden” belyser också ett ekonomiskt sammanhang – konsumtion och återbruk.

En monumental stickad klänning på 11,5 m med titeln ”Rewind” hängde i entrén till Vestlandske Kunstindustrimuseet i Bergen. I något mindre skala återskapades den igen och spolades sakta upp på den Internationella Textiltriennalen i Lodz, Polen 2007, där verket också premierades.

Kari Steihaug deltog i den uppmärksammade nordiska textilkonstutställningen ”Changing Fibers” i Textilmuseet Borås sommaren 2009 med en liten madonnabild, 45 x 45 cm, stickad av garn, som ringlade upp ur en stapel, travad av förbrukade vantar och sockor. 

Här växer en vördnadsfull berättelse fram – av slitna, förbrukade handarbeten, som formar ett nytt sammanhang - minnen av glädje, omsorg och skönhet. Livets sköra trådar bär både på förändring och förgänglighet. 

Om de stickningar, som av olika orsaker aldrig blev färdiga, berättar Kari Steihaug i boken ”Arkiv De ufullendte”, Magiken Forlag, 2011. Här döljer sig många människoöden.


Lina Sofia Lundin med sin till klädesplagg omvandlade hemtexil i shiboriomknytning - förstadium till reservagefärgning.

Tendenser till att uttrycka omvandling och förgänglighet finns nu inom olika konstgrenar.

I Projektrummet visar Lina Sofia Lundin, som går tredje året på HDK, textil konst, samtidigt The Borrow Project, en undersökning om konsumtion och identitet.

Hon har omvandlat hemtextilier till klädesplagg, en kreativ tillfällighet, som sedan kan återgå till sin ursprungliga skepnad.

MARIANNE ERIKSON


Nääs Konsthantverk visar verk av
Kari Steihaug och Lina Sofia Lundin
7 september – 7 oktober 2012