Mats Andersson
Galleri Mors Mössa
20/11-19/12 2004



Två människor på en parkbänk är huvudfigurerna i ett stillsamt vardagsdrama i Mats Anderssons videoinstallation. Den tre minuter långa filmen Bänk (egentligen två) visas parallellt i två monitorer där kvinnan och mannen figurerar i var sin trots att de sitter på samma bänk.
Filmen visar hur de sitter tysta och tittar men inget speciellt händer. Det enda som bryter monotonin är att kvinnan sträcker ut handen och lånar en vattenflaska ur mannens monitor, dricker och sätter tillbaka den.
– Det är komiskt och melankoliskt. Man kan skratta och tycka att det är harmlöst men samtidigt känna ett vemod över att de inte får kontakt, säger Mats Andersson.
Betraktaren kan få funderingar om hur situationen ska tolkas. Är de två personerna bekanta, ett par eller främlingar? Vem tillhör vattenflaskan från början? Betyder tystnaden dem emellan någonting? Sitter de där samtidigt?
– Man är van vid att se sådana situationer på film men med mitt sätt att berätta blir det ifrågasättande av det man ser, säger Mats.
– Den triviala vardagliga händelsen för de här personerna samman. Det är något intimt med vattenflaskan, man kan inte låta bli att läsa ihop det.
Mats är bosatt i Malmö men hittade bänken i Köpenhamn när han sökte efter en lämplig miljö.
– Jag ser det som en stillbild utsträckt i tid. Det är viktigt att jag tycker om den som bild.
I ett växthus i samma stad utspelar sig videoverket Norfolk Island Pine, där han använder han sig själv som modell. Mats sitter med ryggen mot videokameran i växthuset, fyllt av träd och grönska.
Precis på platsen löper fyra stigar samman och många besökare kommer och går. Folk passerar mellan Mats och kameran som står och filmar på ett stativ en bit bort, fullt synlig och utan någon som sköter den.
– Jag sätter mig som en del av miljön under en halv timme och möter inga blickar men några är lite undrande och någon slänger en snabb blick mot mig, säger Mats.
– Det handlar om individ kontra samhälle och miljö och kultur. Besökarna går runt som under en promenad i skogen i den här miljön som samtidigt är extremt komponerad av människor.


I ett hörn visar han sin tvillingportal, upplyft från golvet. Den är barockinspirerad, byggd i mdf-board och täckmålad fritt efter barockskulptören och –arkitekten Bernini.
– Det är spännande att det blandas, det finns en osäkerhet kring vilket som är vilket. Jag är intresserad av människans förhållande till arkitekturen, säger Mats Andersson.
Mats Andersson gick två år på Statens Kunstakademie i Oslo men de tre sista åren på Malmö konsthögskola, som han lämnade 1999.

JAN BERGMAN