Tina Haldorsson och Kimmo Hakonen

Själens språk

28 feb - 21 mars 2015, Lidköping Konsthall
Tina Haldorsson

Två rutinerade och välmeriterade konstnärer som nu börjar en stor gemensam utställning i Lidköpings konsthall. Det är debut för både Tina Haldorsson och Kimmo Hakonen i Lidköping, och en av få utställningar de gjort tillsammans så konstnärspar de är.

Jag börjar med att låta dem karaktärisera varandras konst. Först Tina om Kimmos.

– Kimmo skapar ett skulpturalt landskap fyllt av lust och allvar. Det är alltid spännande och överraskande att gå runt bland hans skulpturer för man upptäcker så många sidor, djup och nya aspekter, säger hon.

Och så får Kimmo karaktärisera sin syn på Tinas konst.

– Tinas bilder är undersköna poetiska tillstånd. Känsloögonblick från en levande inre värld.

Tina Haldorsson visar exempel på arbeten i många av de tekniker hon nu arbetar i; oljemåleri, akvareller, tuftade textilier och emaljarbeten.

Jag ber henne om en karaktäristik av hennes konstnärliga uttryck.

– Jag kan inte beskriva det jag gör och varför i ord, det är därför jag målar.

Bilderna är fyllda av färger och nyanser i en mild och livsbejakande kolorism. Hon gör ett känslostyrt måleri som får sin speciella laddning av måleriets elementa.

– Mina bilder av bildar inget speciellt i den yttre verkligheten. Det är ett inre, känslomässigt måleri. Det viktiga för mig är att bilderna bär en känsla och att de därigenom får ett känslomässigt uttryck.

Hennes akvareller känns lättare och mera poetiska i den meningen att de är ännu mera öppna för en fri dialog med betraktaren. De enskilda färgformerna får en större uttryckskraft och egenvärde mot det vita akvarellpapperet som hon spara ut.


Tina Haldorsson och Kimmo Hakonen

Hon är medveten om och utnyttjar de olika teknikernas speciella fördelar.

– Akvarellpapperet har ett uttryck i sig som inte målarduken har på samma sätt. Det blir en viktig del i mina konstnärliga överväganden.

Man känner igen hennes bilder direkt. Är det en medveten stil hon arbetar i?

– Nej, det är ju jag och det finns ju bara en av mig.

Men det är en viktig del i hennes skapandeprocess att känslorna lyfts fram.

– Skönhet är inget mål i sig för mig. Det handlar om mina känslor. De är inte alltid vackra, men de kan bli känslomässigt vackra när jag arbetar med färger jag mår bra av.

Hon har också sedan i våras börjat arbeta med den textila tekniken tuftning. Utrustning finns på Konstnärernas Kollektivverkstad

– Jag vill hela tiden pröva och utforska nya material. Tuftning är väldigt direkt. Jag jobbar utan skiss. Det passar mig bäst.

De textila bilderna har hennes färgskala. De är figurformade och ser ut som detaljer ur mina målningar. Tekniken innebär nya utmaningar.

– Det är tufft att tufta. Jag är van att kunna måla över. Här får man repa upp om man vill ändra sig.

Hon har också, som ett led i förberedelserna för en offentlig utsmyckning utomhus, börjat arbeta i emalj. Några exempel visas på utställningen.


Tina Haldorsson

Kimmo Hakonen är en mångsysslare. Han har vid sidan av konsten arbetat bland annat som formgivare och webbdesigner. Det har han lagt bakom sig och gått vidare. Numera har han kopplat ihop sin konst med föreläsningar om olika aspekter om kreativitet. Han ska också föreläsa i samband med den här utställningen.

Här i Lidköpings Konsthall visar han hela sin bredd som konstnär med nya skulpturer i lera och brons, kolteckningar och grafiska blad.

Skulpturerna är 30-40 cm stora och är häftiga att gå omkring.

– De är ögonblicksbilder från det undermedvetna. De gestaltar olika undermedvetna känslor och oformulerade tankar.

Det är konst som bearbetar sådan som ligger utanför ordens räckvidd.

– Det kan bara komma fram genom dina händer. Känslorna får komma fram i mitt knådande av leran.

Han skulpterar ofta tidigt på morgonen.

– Jag börjar direkt när jag går upp och hänger på så sätt kvar i ett drömtillstånd, ett mellantillstånd mellan drömmen och vakenheten. Jag känner in mig i formen.

Olika saker kommer fram i arbetet.

– Sedan styr jag med mina materialkunskaper och min skolning och formkänsla.

Jag ställer min standardfråga om hur han förhåller sig till skönheten.

– Det handlar om känslofaktorn, inte skönhetsfaktorn.

Han censurerar inte sig själv för att det ska se ut på ett visst sätt eller för att det ska passa i en viss stil.

"Så här ser bra konst ut" är den kaxiga rubriken på hans artists statement.

– Är konsten gjord med ärlighet mot sig självblir det vackert hur det än ser ut.

En ovanligt insiktsfull och klok oneliner.


Kimmo Hakonen

Han visar också grafik. Det är en databaserad teknik där han kan jobba med digital penna och digital färg. Ofta tar han med foton i kompositionerna. Bilderna skrivs ut på en speciell skrivare med färger som står sig över tid. Han kallar tekniken för pigmenttryck.

Men han också börjat intressera sig för traditionella grafikmetoder.

– Jag har börjat blanda gammelgrafik med mina moderna tekniker.

Han visar också kolteckningar. Dt är scenerier, där figurer ryms och söker relationer.

– Varje uttryckssätt är ett annat konstnärligt land.

En av hans föreläsningar handlar om hur man upptäcker konsten inom sig själv och blir sitt eget mästerverk.

Den tilltron till konsten präglar utställningen Själens språk med arbeten av Tina Haldorsson och Kimmo Hakonen

 

BO BORG

 

Lidköpings Konsthall

Själens språk

Tina Haldorsson - måleri, akvarell, textil och emalj

Kimmo Hakonen - Skulptur, teckning, grafik

 Arr: Lidköpings Konstförening


Kimmo Hakonen


Tina Haldorsson


Kimmo Hakonen