Africa Coll

Från heta Spanien till svala Sverige
Africa Coll hämtar inspiration
i den skaraborgska naturen

Lidköpings Konsthall 2.8– 24.8 2014

Vinden står på hårt över de flacka fälten. Jorden yr upp i virvlar, skaver i ögonen. Detta är bördig jordbruksbygd, traktorerna jättelika, åkrarna milsvida. Kanske är det gammal sjöbotten här, några mil från innanhavet Vänern. Africa Colls hus ­ligger som i en oas i allt det öppna, vid tomtgränsen slingrar en bäck.

Här i den skaraborgska myllan, iHasslösa utanför Lidköping, har konstnären Africa Coll rotat om sig. Från heta Spanien till svala Sverige.  I augusti ställer hon ut på Lidköpings konsthall.

– Folk är öppna och trevliga här i Skaraborg och jag trivs jättebra. Trivs på landet. 

Landskapet omkring henne är en inspirationskälla. Inte så att hon avbildar, men samlar intryck med sin kamera, intryck som processas i hjärnan och datorn och sedan finns med som något av lagren i hennes bilder. 

– Jag brukar ha någonting som utgångspunkt.  En bild av träd, skog eller landskap. Just nu är det kroppar, berättar Africa Coll.

Kanske kommer den bilden bara att skymta svagt genom lagren av färg och de andra materialen hon använder. Hon brukar sätta beteckningen blandteknik på de färdiga verken, en praktisk samlingsbeteckning. Hon experimenterar, bara fantasin sätter gränser. Det kan betyda att hon tillför saker på duken, limmar dit bitar av papper, gammal tapet, väv eller att hon syr i bilden eller skrubbar den, till och med låter den ligga utomhus utsatt för väder och vind. 



Men måleriet är grunden, basen, Africa Colls huvudsakliga uttrycksmedel. För det mesta målar hon i akryl, någon gång i olja. Några mål­ningar som kommer att finnas med på utställningen i ­Lidköpings Konsthall är redan klara. En vägg täcks av en stor duk i heta färger – rött och violett, mörkt blått. Den har ett lite brutalt uttryck, färgen är avskavd och flagnar, underliggande lager skymtar fram. 

– Ja, den har fått ligga ute ett tag.

På en annan vägg hänger tre målningar med ett helt annat uttryck – de är i svala svart-grå-vita toner, som ett svenskt vinterlandskap en eftermiddag i december. 

Kanske den bemålade logdörren som har räddats in från den hopfallande ladan på tomten bredvid också kommer med på utställningen. Det åldrade slitaget, de vackra smidesbeslagen tillsammans med den lysande turkosa färgen och de smått målade, svårlästa textraderna blir till ett alldeles eget Africa Collskt verk. 

– För varje sak jag lagt till när jag jobbat med dörren har jag fotograferat och använt de bilderna till tolv små studier i akrylbaserad blandteknik.



Det mesta till Lidköpingsutställningen är inte klart. Först ska flera andra utställningar avverkas. På sistone har Africa Coll också jobbat med installationer. Till en utställning som öppnar om några dagar har hon arbetat med plexiglas, ljus och reflexerna som bildas. Därefter har hon fotodokumenterat installationen och fört över bilderna på papper och bundit dem till en stor bok. Papperet är från Nepal, härligt grovt och fibrigt.



Ja, Africa Coll är ständigt verksam. Hon har flera projekt på gång samtidigt. Det verkar stressigt?

– Nej, det funkar bra. Jag är så här, det är bara att jobba, jobba, säger hon och skrattar. Jag skapar för att jag behöver det och jag känner mig privilegierad.

Yrkesvalet har aldrig varit en fråga för Africa Coll. Det var en självklarhet från första början. Hon är uppvuxen i ett konstnärshem i Barcelona. Sprang i faderns stora ateljé, som alltid sjöd av aktivitet och där andra konstnärer droppade in. 

– När jag var riktigt liten så blev jag så fascinerad av de stora glasburkar med färgpigment, som min far hade i ateljén. Jag tyckte det var härligt.



Det är kanske därför hon verkar ha ett avspänt och lustfyllt förhållande till sitt måleri. Det är inget konstigt eller mystiskt. 

– Alla kan lära sig måla, säger hon, som också har arbetat med barn och Skapande skola.

Africa Coll ställer ut på Lidköpings Konsthall tillsammans med Steen Kepp från Hanaskog i Skåne. De båda är goda vänner och har ställt ut tillsammans tidigare. Steen Kepp är keramiker och ställer ut skrin och kuddar, slutna, vackert dekorerade kärl, inspirerade av japanskt formspråk.

TEXT & FOTO: Ann Wiking