Malin Lager

ATT FÖREVIGA
– OCH ATT LEVANDEGÖRA

2013
Malin Lager vid symaskinen, 2013. Foto: Marianne Erikson.

Malin Lager är en energisk, enveten konstnär som under trettio år skapat unika bilder i maskinbroderi. Hantverket är viktigt för henne att föra vidare och utveckla. Naturen dominerade länge hennes bilder, men under senare tid har också vänporträtten fått ta allt större plats. Hon målar med nålen.

To see a world in a grain of sand,

And a heaven in a wild flower,

Hold infinity in the palm of your hand

And eternity in an hour.

William Blake

Den här dikten kommer upp i mitt sinne då jag betraktar några av Malin Lagers naturbilder från 90-talet. Det var då jag lärde känna henne i samband med att hon 1997 ställde ut sina unika maskinbroderier i Röhsska museet med titeln Speglingar och blänk. Venedig.

De nötta gamla gatstenarna, hade med sina skrovligheter och urgröpningar fångat regnvatten och översvämningsskvalp, väta som reflekterade ljuset. Ett förevigande av ögonblicksbilder.

Att se det stora i det lilla. Det gäller att ha en inträngande iakttagelseförmåga, ett superkänsligt sinne för att kunna fånga de sublima nyanserna i tillvaron.


Speglingar och blänk, Venedig, en bild av 28 st, 30 x 40 cm, 1997. Foto: Emelie Lager.

Malin Lager fotograferar motiv som hon tycker om. Underlaget för broderierna är grov segelduk; olika tunna tyglappar blir nästa lager. Med Pfaffsymaskinen inställd på stoppsöm för hon med roterande rörelser över sitt motiv i sytråd av olika kvalitet. En särskilt fin och blank tråd för huden till porträtten har hon hittat i USA. Hennes samling av olika sytråd är mycket omfattande.

Hantverket betyder mycket för henne. Den handsmidda hammaren, som hon fick av sin far då hon fyllde 50 år, skulle kunna stå som symbol för hantverket och handen som förmedlare av djup individuell och intuitiv kontakt. En kvalitet som tidigare generationer förvaltat och som hon vill föra vidare. Farfars bror Ragnar Myrsmeden förgyllde kronorna på Stockholms stadshus och 1933 drev och förgyllde han Fredsmonumentet i Riga, med viss hjälp av Malin Lagers far.



Sedan 2005 har Malin Lager vistats mycket i Kalifornien, och de omgivningarna har naturligtvis influerat hennes konstnärskap. Tidigare somrars långa segelturer på Västkusten gjorde att hon upptäckte mönstren på öarna och klipporna. De inspirerade till Lavar och Stenbrev (1993–1999), en sorts tidlösa evighetsbilder. Nu gör Stilla ­Havets andning och det intensiva ljusskimret sig gällande i flera bilder.

Andra resor har också spelat roll för hennes utveckling; till Paris, Italien. Den stora triptyken  Det inre och det yttre ljuset (2007) är inspirerad från San Michele.


Malin Lager med fotograf u2028Monica Englund, 98 x 82 cm, 2013. u2028Foto: Marianne Erikson

Suggestiva rörelser kommer in i Malin Lagers maskinbroderier genom skuggspel över upplysta ytor, såsom i Skuggor (1994), i Nationalmusei ägo, och Skallerormsgräs (2009), där gräset rasslar i vinden. Den förstnämnda ingår i National­musei utställning Slow Art som just visats i Falkenberg och kommer till Gävle under hösten 2014.

En utställning i Musée D´Orsay, Paris 2002, Det sista porträttet, gjorde starkt intryck på ­Malin Lager. Hennes far dog och ett barnbarn föddes vid samma tidpunkt. Händelserna blev till två bildbroderier som båda skildrar en födelse. Livets början och livets slut. En sakral stillhet vilar över porträtten. De här upplevelserna och mötet med fotografen Mike Disfarmers (1884–1959) bilder från lantlivet i Arkansas ledde till ett trendbrott. Disfarmers realistiska stil, där de porträtterade personerna ställdes upp har en stark tradition i den amerikanska porträttkonsten.

För några år sedan, 2010, visades i SVT:s K-Special ett program om den holländska konstnären Vermeer van Delft. Hans berömda målning Flicka med Pärlörhänge fanns förstås med. Malin Lager såg programmet och broderade ett porträtt av äldsta dottern Emelie, en parafras på Vermeers flicka.


Maria, Malin Lagers yngsta dotter, 87x102 cm, 2011. u2028Foto: Emelie Lager. Vid detta porträtt föll en besökare i ­utställningen i gråt.

– Nu skall jag göra stora porträtt, 10 porträtt, och de skall vara större än naturlig storlek. Man skall komma in i rummet och möta de här människorna. Jag vill fånga personligheten, karaktären. Jag börjar med att lägga ut hela motivet; det är först när jag skall börja med de fina detaljera i de tunna trådarna, som jag börjar med ögonen; för att få ögonkontakt med mitt objekt.

Hon har porträtterat sin familj och sin vänkrets och de har exponerats på flera platser i Sverige under 2013 – i Konstforum, Norrköping, Galleri Astley, Uttersberg och på Tomarps Kungsgård i Skåne. 

På Tomarps Kungsgård blev det publik­rekord. Malin Lager visade där hela 48 verk inklusive foton och handbroderi. 

– Utställningen lockade en ny typ av besökare. Hantverksintresset fick verklig genomslagskraft, säger Ulf-Melvin Fjellström, utställningsansvarig där.

Malin Lager har nu fördjupat idén och säkert­ kommer de här verken också att uppskattas i USA.

2011 gav Malin Lager ut en bok Tråd­poesi  = Thread poetry/Malin Lager 

 

MARIANNE ERIKSON


Skallerormsgräs, 55x88 cm, 2009. Foto: Emelie Lager.

Malin Lager 

f. 1946 i Arvika, 

tillhör en konstnärsfamilj i generationer

utbildad vid Konstindustriskolan/HDK, skulptur

har bostad och ateljé i Göteborg.