GALLERIROND våren 2006 Zenit, kulturtidningen i väst



MÄNNISKOR PÅ STRANDEN
 
Simon Andrews målar det oförställda kroppsspråket
 
 

Lättklädda människor i oförställdhet och avslappning på den soliga badstranden är en källa för Simon Andrews måleriska iakttagelser.

 

– Jag kände hemlängtan till Sydney där jag kommer ifrån. Det började så, säger han om sina målningar och berättar om sin fascination för strandlivet där folk blir minst lika ogarderade och lika som i en svensk bastu.

– Det blir intressant med rörelserna hos figurerna.
Som sydneygrabb var det helt naturligt.

– Jag växte upp på stranden, det var där man drack sig full och hade sex första gången.

 
 

Simon Andrews reagerar på att det är så olika syn på badstranden som företeelse i Sverige och i Australien.

– Här är det supersemester. Där den avstressade platsen var man möter alla. Folk går dit varje dag, inte bara två veckor.
Han målar figurerna ofta över ett rutmönster med kvadrater i olika färger som ger vad han kallar en logisk rytm.

– Man kan inte komma ifrån att folk har ett kroppsspråk. Du känner igen människor bakifrån på deras rörelser.
Påläggen av olja är ofta så tjocka att han får reliefverkan.

– Konsistensen intresserar mig. Färgen har fysiska egenskaper och är ganska fräck, tycker jag. Det är den som innebär skillnaden mellan en bild och en målning.

 
 
Det är inte bara minnen från Sydney, där stranden finns mitt i stan. En målning är efter en äldre man i en vit mössa vid sjön Aspen, där konstnären är bosatt.
I en annan ser vi en man som njutningsfullt går ut i vattnet där Simon målat in teatermasker. Något han förklarar med att han utgår ibland från videosvep av strandlivet som han tar lite i det fördolda.
 
 
I några bilder som är översållade av färgprickar i rader har han hämtat figurerna från gamla fotografier från 1930-talet av sin mor och mormor.

– Jag börjar med att göra bilden i akvarell för att sedan gå över till olja. Det gör att jag känner mig självsäkrare när jag målar.

Ibland får motiven en lekfullt surrealistisk prägel med kroppar som är delbara på mitten med hjälp av gångjärn.

Simon Andrews föddes 1968, gick City Art Institut på University of New South Wales och hamnade i Sverige för tio år sedan genom kärleken till Marie. En kärlek som består och har givit paret två barn och ett harmoniskt familjeliv i lerumsvillan.

– Jag har ateljén tre meter från dörren.
 
 
JAN BERGMAN