GALLERIROND våren 2006 Zenit, kulturtidningen i väst



TING SOM BERÄTTAR EN
HISTORIA

Charlotta Klingström tar ur sitt undermedvetna

 
"En kaffekopp med en ängel, upphängd på väggen och ett strykjärn på en liten hylla finns bland föremålen i keramiker Charlotta Klingströms nostalgiska barndomsrum."
 

Utgångspunkten var ett långt pärlhalsband med ett litet kors som hänger över väggen nästan från tak till golv.

– Titeln kan göra en hel utställning. Den syftar på en känsla av hemtrevnad, igenkännande och något allmängiltigt, säger konstnären som oftast rör sig i hemsfären för att söka mänskliga avtryck för civilisationen.

 

– Det är intressant, allt som handlar om människans uppfinningar. Vi har emotionella, praktiska och mänskliga behov och ser till att uppfinna det som behövs, säger hon.
– Det är spännande med ting som berättar en historia som jag kan väva in i sammanhanget. Jag plockar ur mitt undermedvetna och tar in intryck hela tiden.

 
I långa gardinsnoddar från taket hänger gungor med en sittbräda i keramik, något hon arbetat med i flera år. På golvet ligger ett hopprep.
– Det är ett barndomsminne och något alla har en relation till. Gungor kan stå för lyckokänsla.


Den blåmålade trästolen med en sits klädd av rosor i keramik började hon arbeta med som en fix idé.
 

 

– Jag ville ha med en stol och fick en bild av att den var klädd av keramik. Jag försökte med pärlor och paljetter men det fungerade inte. Och löv, men det blev platt och trist.

– När jag testade rosor som jag gjort förr blev det den här effekten av viloplats. Det här kan vara slutet av livet, vi sitter ner och vilar på en bädd av blomster.
På ett stort bord har hon ställt upp fat på fot, gjorda i stengods och porslin.

– Det är en minnesbild av en speciell sockerskål i mina föräldrars hem i Norrköping. Skålarna står för en familjebild av släktingar och generationer. De är utformade olika som individer i och står i relation till varandra.

 

 

– De har fått törnar i livet, ingen är perfekt.
Den antika asiatiska chünglasyren, reduktionsbränd i gasugn, ger de grönblåa och gråblåa färgtoner hon gillar.

– De små luftbubblorna gör att den nästan ser självlysande ut.
Hon har byggt skålarna för hand.

– Jag har gått mot ett mer upplöst formspråk och har givit mig själv fria tyglar.
Charlotta Klingström har bott 12 år i Göteborg och gick HDK 1996-2001. Hon är en av medlemmarna i ateljéföreningen Hjördis United med lokal på Kungshöjd. Det är två keramiker, två produktformgivare och en inredningsstajlist.

 
 
 
JAN BERGMAN