GALLERIROND våren 2005

Galleri KC Väst
26/2–13/3 2005

Uwe Kersten




Med skulpturer och miljökritiska bilder arbetar Uwe Kersten efter temat Allt hänger ihop.
– Djuren blir fångna i vårt skräp och städer åt oss, säger han om det grafiska bladet med en mås som flyger i väg med en ölburksring i näbben i stället för sitt barn. Boet är snäckan från Botticellis Våren.
Han ritar på litostenen och gör handtryck efteråt. I en kuslig tuschlitografi parar sig en dagslända med en sugrörsförsedd plastmugg för läskedrycker som kastats på en trädlös dansk strand.
– Det är sista akten efter miljökapitalismen.




En svit skulpturer i svart diabas från Broby i södra Småland är former som associerar till valstjärtar och fenor. Uwe gjorde dem efter en resa till Grönland som satte djupa spår.
– Jag är fascinerad av den miljön och vill göra stjärtarna på mitt sätt efter en grundform. Jag vill inte polera dem så det blir en naturlyrisk bild utan vill göra fri konst, säger han.
– Jag har sett valar simma bland isberg, helt fantastiskt. De pustar och har sig. Man känner sig så liten när man kommer med en båt.
Han älskar öarna som är utkastade i riktning mot Nordpolen. Island har han besökt fyra gånger och farit kors och tvärs över de orörda lavamarkerna och njutit av ödsligheten och stillheten.
Två gånger har han varit på Svalbard.
– Jag gillar utkantssamhällen som är delvis moderna. Det kan finns något urbant hos innuiterna samtidigt som de har kvar sin gamla kultur.
Han får ett vackert gråspel i diabasen men arbetar också i andra bergarter. I grå bohusgranit, som passar för monumentala uttryck, har han gjort Mutation, en vacker blomform ur vilken det växer en mindre bit som många skulle kalla en missbildning.



– Ofta är blomman symmetrisk, här har det blivit något annat.
Han uttnyttjar spelet mellan ojämna och polerade ytor. I röd granit har han gjort en kraftig uppförstoring av den lilla nålfisken, som sticker upp nosen ur havet och insjöar om våren. Hummerklor och kräftstjärtar är andra motiv.
– Visst, fiske är ett fritidsintresse. Att sitta där på kvällen och slänga ut…, säger Uwe och får något speciellt i blicken. Han bor på Sotenäset innanför Bottnafjorden, nära Bovallstrand och Gerlesborg.
Sin ateljé har han på Konstnärernas kollektivverkstad i Bohuslän, där han gör det mesta av sten.



Hans intresse för natur och djur, och speciellt för människans påverkan på naturen, går igen också i måleriet. En stor målning har ett motiv av en vinge efter mås som skadats efter ett oljeutsläpp till havs. Den hänger ihop med de grafiska bladen.
– Det var mycket oljespill på stränderna i Bohuslän ett tag.
I ett grafiskt blad kan man genom ekrarna i ett cykelhjul se bonden som plöjer åkern.
– Den nostalgiska känslan finns hos många som vill ha bonden tillbaka. Det var inte så länge sen, egentligen…
En målning behandlar vindkraftverk.
– Vindkraften stör mitt lugn, framhåller Uwe Kersten.
JAN BERGMAN


Uwe i Kina: 2 mars kl 19 håller Uwe Kersten diaföredrag om ett skulptursymposium och resor runt Guilin och Shanghai.



Uwe kerstens hemsida:
http://www.sculptureart.se