Galleri Grafioteket
 
Charlotte Hartmann-Lagerwall
 


Livsglädje och harmoni
Charlotte älskar de mjuka färgerna
Trottoarer tänker vi kanske inte så mycket på. Men för Charlotte Hartmann-Lagerwall är de en konstnärlig källa.






– Jag är fascinerad av färgerna i asfalten, säger hon.
Egen ingång från gatan kallar Charlotte en av sina bilder där de lågmälda färgerna skiftar mjukt inom sig. Hon har gjort en hel serie bilder av trottoarer och ibland en figur som hon fogar in.
– Det är någon ung kvinna, jag säger inte vem det är.
Inom grafiken arbetar hon i två grupper; I svartvit lito och i färglito, där hon använder en speciell teknik med blandvals. Hon lägger flera färger på en vals och valsar försiktigt så färgerna blandar sig så mycket hon vill.
– Jag får övergångar mellan färger och mjuka övergångar i färgen, som jag har i akvarellerna och måleriet. Jag valsar korsvis och låter det torka emellan. Själva teckningen kommer ofta med i tredje valsningen.
Hennes färgkompositioner talar ofta ett språk av livsglädje, behag och harmoni. I en bild av en fontän skiftar färgen i vattenspeglingarna från blå till turkos. Ett tryck har motiv av en tennisbana där det rosa skiftar till det omgivande gröna i mossan och träden.



I en trädgårdsbild går det från grönt till rosa. I en målning av vattnet längs den fuktiga strandkanten vid Adriatiska havet går färgen från turkos till lilaaktig. Många bilder bär spår av att hennes favoritresmål är Medelhavet och i synnerhet Provence.



– För ljuset och färgerna. Och de milda färgerna, de speciella färgklangerna. Det är mycket jordiska klanger, samtidigt är det färgrikt.
Hon älskar att blanda rosa med grönt så det blir en sorts jordig brun färg som dämpar det skrikigt gröna.
– Jag har en aversion mot briljanta akvarellfärger!
Hon målar i akvarell där nere, och går vidare i akryl på duk när hon kommer hem. Men det är helt andra motiv än i grafiken.
Hennes svartvita litografier, gjorda på sten och på folie, har ofta trädgårdsmotiv. Hon doppar penseln i litotusch och målar på folie som hon överför på fotoplåt och trycker av.
Hemma i Svaleboskogen hittar hon samma inspiration som i Provence. Ofta befinner sig motivet mellan stad och land. Under platanerna kallar hon en bild från en park i franska Besançon.
– De höga och fläckiga stammarna ger intryck av en grafisk effekt. Jag utnyttjar det vita i papperet som kontrast mot förtätade zoner.
Det blir ofta en spänning mellan de komplicerade delarna i bilden och de fria.
– Det var jag inte medveten om förrän jag träffade en japan på en utställning. Han tyckte att det var underligt att jag lämnade en så stor yta ren medan det i en annan del av bilden fanns så många detaljer.
I det till synes lugna motivet finns ofta en dold livlighet.
– Jag uppfattar det så. Träden gör vissa gester, nästan. Det är mycket rörlighet i en skog eller en grupp plataner. De lutar sig som i dans med dessa gester och linjer som jag tar vara på. Eftersom jag är trädgårdsälskare!




En svit bilder gjorde hon i grafikverkstan på ett universitet i Colorado, USA under två år på 1980-talet. Motivet är unga studenter som sitter ute i den s k campus och kopplar av samtidigt som de läser sina böcker.
– Det är deras uterum.
Charlotte, som gått konsthögskolan i Berlin och kom till Göteborg 1965, njuter av att arbeta i sin ljusa ateljé en trappa upp i Majornavillan, där det råder samma koncentrerade stillhet som i hennes bilder.
– Familjen vill hela tiden inkräkta på min ateljé. De vill vara här också…
På ett bord ligger ett manus till en liten bok med hennes målningar från Provence som hon kombinerar med sina recept, bl a på ankbröst tillrätt i en svenskfransk smaksättning av enbär och rosmarin.

JAN BERGMAN