GALLERIROND våren 2006 Zenit, kulturtidningen i väst



HAVET SOM ANDAS
Malin Lager har inspirerats av Kaliforniens kust

 
"En liten detalj i en större helhet, tunn tråd som skapar monumentala verk. I Malin Lagers textilkonst möts kontraster men allt har ett sammanhang.

Tillbaka efter ett halvår i Kalifornien skildrar hon upplevelsen av havet.

- Havet kan vara ljust och glittrande men också skrämmande. Jag fascinerades av kontrasterna i havets andning, hur vattnet kommer och går, säger Malin Lager."


Hon reste till staden Monterey, söder om San Fransisco för att få inspiration. Här tillbringade hon mycket av sin tid på den milslånga sandstranden. Iakttog dyningarna som kom långt utifrån havet och slog in mot land.

– I vattnen såg jag den mest fantastiska rörelse. Det tog 20 sekunder mellan att vågorna kom in och det blev en slags meditativ upplevelse, säger Malin Lager.

Vågornas rörelser påminde henne om andetag, och utifrån den tanken skapades hon temat för sina kommande konstverk, Stilla havets andning.

 
 

Stilla Havets andning I

Karaktäristisk för Malin Lagers konst är hennes textiltavlor, broderade på symaskin. I några av tavlorna från Kalifornien är motivet havet. Väldiga vattenmassor som fångats i rörelse där de slår in mot stranden, eller mättade drar sig tillbaka.

I två av tavlorna har Malin Lager fångat havets kraftfullhet med jordnära färgtoner. Likt pixlar i ett fotografi byggs konstverket upp med små tygbitar i skiftande kulörer.

 
 

Stilla Havets andning II

– Jag ritar upp motivet på egyptisk segelduk, det står emot mycket. Sedan är det bara tyg och tråd. Tyget syr jag fast först, känner så att det blir rätt. Sedan skapas mörkt och ljust med trådarna, förklarar Malin Lager.

Hon broderar med symaskinen genom att ta bort dess matare och lyfta på pressarfoten, det gör att hon själv blir den som styr tyget. Att skapa en bild tar lång tid och kräver mycket tålamod.

– Eftersom det tar sådan tid måste jag veta vad jag vill. Därför passar det mig att utforska olika teman. Mediet och min läggning går hand i hand. Jag arbetar inte spontant och snabbt, det är mycket tanke och idé bakom.

 
En liten detalj i en större helhet kan vara det som fångar hennes intresse. I Kalifornien fastnade hon till exempel för vajrar på Golden–gate bron.

– När jag gick där och fick syn på dem tyckte jag att det kunde vara roligt att fånga dem där de sträcker sig mot himlen, säger hon och ler.

Hennes arbetsteknik med textiler har utvecklats efterhand, och att just detta blev hennes material var inte självklart. Till en början både skulpterade hon och målade. På 1960– talet utbildade hon sig via HDK: s skulpturlinje, men hon berättar att hon ofta satt hemma och vävde eller sydde istället.
 

– En dag sa en lärare till mig att antingen är du här eller hemma, då stannade jag hemma och gick aldrig färdigt utbildningen. Men utbildningen har jag ändå haft nytta av, med hjälp av symaskinen mejslar jag fram mina verk.

Sedan april 1983 har textilkonsten tagit all hennes uppmärksamhet. Att utmana gängse idéer om hur textilhantverk ser ut lockar henne. Men hon vill också bevara släktens hantverkstradition.

– Båda mina föräldrar var konstnärer. Så jag har en bakgrund i hantverk som präglat mig. En värme, närhet och vördnad inför det, som jag vill föra vidare.

 
 

The Golden Gate

Ofta arbetar Malin lager efter teman och att ge sig av för att få nya idéer till sitt skapande är inget nytt för henne. En resa till Venedig resulterade exempelvis i en utforskning av gatstenar 1996. Efter att ha gått runt med sin kamera i regn i flera dagar kom solen tillsist fram vilket resulterade i bilder av blänkande gatstenar.

– När jag fått en idé så plåtar jag jättemycket, kameran fungerar som mitt skissblock.

I Venedig ville hon skapa ett monumentalt verk, men då stora ytor är svårt att arbeta med på symaskin gjorde hon istället flera små tavlor att sätta ihop. På så vis fick konstverket också ytterligare en dimension, ett mikro och makroperspektiv.

På samma sätt har hon arbetat med ett annat konstverk, uppbyggt av 25 små tavlor är motivet både lavar och universum. Malin Lager förklarar:

 
 

Snäcka

– Till detaljerna var jag tvungen att gå in och studera varje liten lav för att få det levande. Tillsammans blir bilderna av lavar ett makrokosmos, en sol med universum och planeter. De bildar en helhet, men man kan också gå in och titta på dem nära som små mikrokosmos.

Precis som här finns det ofta existentiella frågor i botten av Malin Lagers konstverk.

– Jag kan inte forcera fram något utan vill komma igenom till något djupare. Livsfrågor är spännande att arbeta med.

 
 

Triptyk Stilla Havets andning

Upplevelserna från Kalifornien inspirerade Malin Lager till att även arbeta på andra sätt än med symaskin. Bland annat broderade hon stora tunna tygstycken för hand. För första gången har hon också skapat en film till sin utställning, en filmatisering av havet.

– När jag var där växte fler idéer fram hur jag skulle kunna fånga havets rörelser. Det var kul att jobba med det mediet också, och jag ser fram emot att få arbeta mer med det, avslutar hon.

 
 
MARIA RADEMARK