Göran Bergstöm


Tunga objekt i glas med ett skimrande innehåll skapar Göran Bergstöm. Han sitter hemma i Göteborg och gör skisser, den här gången har han jobbat utifrån texter och namn. Sen blåser glasmästaren Jan-Erik Ritzman i hyttan i Transjö.

– Fläckarna är glaspärlor från tanthalsband som jag köpt på loppisar. Jag slaktar halsbanden och bygger ihop färgkombinationer som ska spegla motivet. Det är inte vaser, det är skulpturer i glas, säger Göran Bergström.
Upptill finns visserligen ett hål som för tanken till vas.
– Men tittar man närmare är de obrukbara, det ryms inte mycket i dem. Hålet tar in ljuset och färgerna får en annan lyster.
Madame kallar han ett objekt med färger från pärlor från ett 1950-talshansband som för tanken till puder och smink. Luftbubblorna som svärmar omkring är uppbyggda av lager på lager av glastråd.
Objekten är upp till 10 kilo tunga och bildar mänskliga former. Han vill att motivet ska vara personer.
På älvors vis kallar han ett objekt efter en textstrof ur en Ola Magnell-låt.
– Han har bra texter. Det kan tyckas vara banala rim men han får ihop det suveränt. Han berättar en bra historia.
Göran är med vid glasblåsningen i Småland men har förberett processen genom att lägga pärlorna i gasugnen hemma.
– Vissa färger kan vara knepiga och ändra färg. Jag lägger dem en kvar i 250 grader.

Copyright Zenit, kulturtidningen i Väst



I Transjöhyttan bränns glasobjekten i 1200 grader och vissa av pärlorna håller faktiskt färgen. Göran sätter litterära titlar, som Fursten och dvärgen som han lånat från Machiavelli och Lagerkvist till två objekt i olika storlek.
– Glaset förstorar mycket, säger Göran om det invändiga färgspelet i sina skulpturer som blir vackert genomlysta av dagsljuset. Det klara glaset kallas miljöglas och håller kristallens färglöshet och ljusbrytningsförmåga utan tillsats av bly.
I andra objekt glittrar det grönt av aventurin. Objekten kan väga upp emot 10 kilo och kyls i en vecka efter bränningen i en så kallad kylugn där temperaturen går långsamt ner.
Göran Bergström gick ut HDK 1992 och har tidigare jobbat med sten, granit och textila mönster.
I samma utställning visar Lars Melander målningar. Lars är utbildad på Konstfack och har bott och arbetat i San Francisco under 1960- och 70-talen men är sedan 1980-talet åter verksam i Sverige.
Hans måleri är en förening mellan linjens precision och färgens måleriska kraft.

JAN BERGMAN



Grafioteket
2-23/10 2004