GALLERIROND våren 2005

Galleri Grafik i väst
19/2–10/3 2005

Göran Persson




Det finns något ursprungligt över Göran Perssons träsnitt med ornamenterade former i färg.
– För mig är det reseminnen. Jag plockar upp det från resor i olika länder, former som går igen i bildstenar och allmoge, säger han.


Göran ser ett släktskap mellan det han sett på resa i Indien och bildstenar han sett på Gotland.
– Det kan vara små detaljer. Jag lånar hej vilt.
Som många andra började han med att göra kaféteckningar för 20 år sedan när han var ute och reste.
– I dag har jag samma vidöppna seende.
Han bevarar sina intryck i huvudet tills han kommer hem där han skissar genom att skära i papp. Därefter börjar han arbeta i stocken, som ofta är båtplaywood som tål vatten. Göran började egentligen med koppargrafik som han kallar ”pillegrafik under lupp”. Den svartvita genren behärskar han.
– Det här är roligare och friare, säger han om träsnitten och beskriver hantverkets två moment som är så olika.
– Att skära ut stockarna tar lång tid och det kan man gilla under perioder i sitt liv. När jag trycker är det ett helt annat tempo. Jag mixar min inre klocka så det stämmer.
När han skär ut stockarna är han inte på det klara med hur bilden ska bli, det bestämmer han först när den ska tryckas.
– Jag kan kombinera flera stockar, det är så tidskrävande att skära ut. Jag kan också skära ut samma stock åt flera håll och kombinera. En fyrkantig stock går att snurra fyra gånger. Någonstans har jag en vision om hur det ska bli.
Han börjar med mattkniv, fortsätter med håljärn (runda stämjärn) och en uppsättning bildhuggarjärn.
– Det beror på vad det är för stock. Ofta passar mig mångskiktad playwood med upp till 12 tunna skikt. Jag ser hur djupt jag skär men materialet är stickigt.
Han kan göra 10–15 exemplar av en bild som liknar varandra.

– Men ofta gör jag bara ett tryck. Det är inte upplagegrafik jag vill göra i dag. Det är roligare och intensivare att göra exemplar än att lägga kraften på att upprepa en upplaga.
Som en del av titlarna antyder lyssnar han på musik när han arbetar, ofta så kallade trans från delstaten Goa i södra Indien.
– Ingen sång, bara instrument. Det är bra tempo för att få upp koncentrationen. I bland hittar jag på titlar som Rinka dink, det är ren fantasi.
En serie mindre bilder har titeln Shivas Gardens, efter en av hunduismens viktigaste gudar. Göran väljer varma färger och ibland använder han en bottenplatta som ger en bakgrundfärg.
– Det kan vara upp till 15 stockar i en bild. Men om jag tar den 16:e kan allt bli förstört. Jag gillar det, att ha stor papperskorg. Det kan vara någon liten detalj som inte stämmer i färgskalan.
Han använder vattenbaserade akrylfärger.
– Det är en befrielse att slippa lacknaftan som gör att man blir tung i huvudet, säger Göran som arbetar i en ateljé i det f d dubbelgaraget vid huset som han övertagit efter föräldrarna mitt i Karlskoga.
Han är medlem i en grafikverkstad i stan med ett 20-tal konstnärer.
Göran Persson är född och uppvuxen i den värmländska staden men har bott i Göteborg i perioder, sist 1987–90 då han gick Hovedskous, grafik och skulptur. 1992 var han med och startade Grafik i Väst.

JAN BERGMAN