GALLERIROND hösten 2006 Zenit, kulturtidningen i väst


Brittmarie Sundström
Måleri
Olsson & Uddenberg
21/10-5/11



SOM EN
RESA I FÄRG
<>

Brittmarie Sundström arbetar
i en lång process
<>




I Brittmarie Sundströms konstverk lever färgerna sitt eget liv. Genom att måla i flera tunna lager skapar hon abstrakta färgfält som både utmanar och kompletterar varandra i intensitet. Inspirationen kommer medan hon arbetar, ofta är processen mellan tanke och färdigt verk lång och innehåller experimenterande och flera färglager.
– Jag ser det som en resa i färg, förklarar hon.

Intresset för färg och skapande har alltid funnits i Brittmarie Sundströms liv, men det var först när hon var 35 år som hon började sin konstutbildning på Dômen 1977.
– Jag har tecknat ända sedan jag var liten och jag hjälpte mamma som var textilkonstnär att plocka fram färger till hennes lapptäcken och mattor. Hon har hela tiden uppmuntrat mig och tyckte att jag skulle gå samma väg efter flickskolan men då vågade jag inte.
Men när Brittmarie Sundströms tre barn hade börjat växa upp kände hon att det var dags att satsa helhjärtat på konsten. Då hade önskan att måla legat där hela tiden och pockat på att hon skulle komma igång.
– Folk tyckte nog att jag var ganska vansinnig men jag har aldrig ångrat mig, inte ett ögonblick, säger hon och skrattar.
Hon fortsatte utbilda sig genom septemberakademin på Gerlesborgsskolan och har också på senare tid läst fördjupningskurser inom exempelvis monumentalkonst, litografi och grafik.
Idag målar hon helst antingen i det monumentala eller lilla formatet och koncentrerar sig på en storlek i taget. Motiven har utvecklats från traditionella stilleben och modellmåleri till det abstrakta.
– Redan 1985 började jag måla mer abstrakta klippformationer och ett tag arbetade jag med collage i mina målningar. Övergången kom successivt, förklarar Brittmarie Sundström.
– Jag summerar mina bilder, ser inte detaljerna utan helheten. Precis som man från ett flygplan ser ner på marken och bara ser rektanglar och fält. Det blir mer känslolägen och stämningar i mina målningar.




I hennes ateljé, på ovanvåningen i bostaden, står målningarna uppradade eller staplade på varandra. När ytorna inte räcker till fungerar en pall bra som stöd åt mindre konstverk på tork.
– Jag har många dukar på gång samtidigt, oljan måste hinna torka mellan lagren. Ibland ställer jag ut dem i blåsten så att det ska gå snabbare, säger Brittmarie Sundström.
När hon målar börjar hon med en färg och arbetar vidare med en komplementfärg eller en i en närliggande ton. Stegvis fyller hon duken med former. Känslan får avgöra vilka färger som kombineras. Men när verket är klart ska det finnas en balans mellan värme och kyla.
Genom att måla i tunna färgskikt tillåter hon de underliggande färglagren att lysa igenom, vilket skapar djup och variation.
– Jag vill att det ska hända något i varje färgfält. Ibland målar och ristar jag in mönster, ett tag målade jag in mycket kryss och ibland ristar jag in tulpaner, vingar eller spiraler.
För att få en matt yta använder Brittmarie Sundström tidningspapper att suga upp den våta oljan med.
– Sedan kan jag måla vidare med tidningspappret. Ibland använder jag maskeringstejp också och fastnar någon fin färg på tejpen kan jag även lägga in den i målningen.
Under arbetets gång händer det att hon vänder på duken för att se den ur ett nytt perspektiv och fortsätter att måla på ett annat håll än den först var tänkt. Inte bara färgen utan också kompositionen ska vara balanserad. Målningen får inte tippa, förklarar Brittmarie Sundström, och blir fyrkanterna för utflippade måste tavlan ”städas”.
– Det ska vara en viss struktur, något så när rakt men inte konstruktivistiskt. Jag försöker busa till det, säger hon.
– Jag är inte klar med en målning förrän den känns färdig för mig. Ibland är det hopplöst och då kan jag ställa undan den ett tag för att sen ge mig på den igen med nya krafter. Jag ger mig inte.


Bland konstnärliga förebilder som Brittmarie Sundström tagit intryck ifrån, nämner hon bland annat Picasso och Sonia Delaunay.
– Jag ser mig omkring och ibland hittar jag något som jag gillar, men sedan går jag ändå min egen väg.
Det är när Brittmarie Sundström målar som inspirationen växer fram, så hon arbetar mycket. Men också naturen och grundelementen är källor till kraft, växtlighet, luft, eld och hav. I över femtio år bodde hon vid havet i Jerkholmen och menar själv att det kommer igen i de blå nyanserna i hennes målningar.
– Jag kan studera saker jag är förtjust i. Exempelvis kan jag sitta på en klippa och ta in havet. Genomskinligheten i vattnet kan komma igen i mina målningar utan att man kan säga att det där, det är hav. Men jag tycker det är fint att ta fram det transparenta.
Familjens stöd har också betytt mycket för henne i hennes konstnärskap.
– Jag skulle vilja tacka min före detta man Holger, min syster Pia, mina tre barn Petra, Johan och Paula, och min sambo Boris. Min familj har verkligen stöttat mig, avslutar hon.
Brittmarie Sundström har ett flertal utställningar bakom sig, bland annat på Galleri 33 i Göteborg och Galleri Stenlund i Stockholm. Hon finns också representerad i olika kommuner, landsting och på konstmuseer. I höst är hon aktuell med en utställning på Galleri Olsson & Uddenberg i Göteborg.



MARIA RADEMARK





061018 Zenit, kulturtidningen i väst