GALLERIROND våren 2006 Zenit, kulturtidningen i väst



Från Fame till Kafka
 
Divina Sarkany vågar klivet
 
 

För första gången i världen blir Franz Kafkas roman Processen musikal. I ensemblen finns bara en musikalartist bland alla skådespelare och ett storband.

– Jag blev lite rädd, erkänner Divina Sarkany som går direkt från tre år med Fame till Folkteatern.

 
Hon är inte främmande för text men funderade över om hon skulle komma in i det här skådespelarsammanhanget.

– Jag känner en väldig respekt för mina arbetskamrater. Jag ska lära mig av dem och lära ut det jag kan.

Divina trodde att hon skulle bli arbetslös efter de tre åren som den viljestarka Carmen Diaz i Fame, hennes höjdpunkt i artistlivet som tog henne från Göteborgsoperan till Oscarsteatern och Slagthuset och på turné över hela landet.

– Jag fick äran att sjunga den berömda Fame-låten. En dröm sen jag började i yrket och dansade till just den låten. Den är en symbol för vad det handlar mycket om, berömmelsen…

Hon hade tänkt plugga lite extra för att förkovra och bredda sig i pedagogik och hade sökt till en kurs i dramatik hemma i Göteborg. Men så kom ett mail från regissören Niklas Hjulström som drog henne direkt med i nästa scenprojekt, Processen som musikal.

Uppsättningen som bygger på Peter Weiss dramatisering från 1970-talet är en kontrast mot publiksuccén från Broadway som var en tuff fysisk föreställning med mycket dans.

Här rör det sig i en mental värld.

Efter mötet med regissören tog det en och en halv vecka så var rollen hennes. Hon hade läst en annan roman av Kafka men inte Processen.

– Det var inte det lättaste. Det är en abstrakt bok med mycket svart humor, underliga möten och samhällskritik. Svår i början men fascinerande.
Hon måste läsa om den.

– Den kan tolkas på olika sätt och det tror jag gör att vår föreställning fungerar. Betraktarna får tolka.

– Historien är som ett drömspel. Den öppnar en lucka i någons huvud, så utspelas något, sen stänger man...

I föreställningen får publiken följa en man vid namn Josef K (Jonas Sjöqvist) ett helt år från det han vaknar upp och är häktad. Divina spelar en kvinna som heter Leni och två andra roller samt agerar i en folkmassa och som åhörare i rättssalen.

– Leni dyker upp i andra akten och inleder ett konstigt förhållande till Josef K, jag vet inte om man kan kalla det kärleksförhållande.

– Det är en komplex figur, inte som alla andra tjejer. Hon tänder på makt, på de drabbade, på deras oskuld och har lite drag åt sadism visar det sig.

Niklas far Lennart Hjulström satte upp pjäsen på 1970-talet. Nu tar sonen den sorglustiga historien ett steg vidare och ställer ett storband på scen, Bohuslän Big Band med 16 medlemmar som spelar nyskriven musik, jazz- och bluesinspirerad.
Dramaturgen Hasse Carlsson har skrivit sångtexter, en av Divinas två kallar han Min kroppsliga defekt.

Divina är född 1972 och uppvuxen i Bergsjön (”bara fina minnen men i tonåren längtade jag bort från betongen”) och sedan tre år bosatt i lantliga Skogome med femåriga dottern Mimmi och maken Mikael, som är datatekniker.

Hon började frilansa 1994 efter att ha gått Balettakademien och musikalprogrammet vid teater- och operahögskolan.

Mor kommer från Filippinerna, far från Ungern. Det ungerska efternamnet betyder drake. Att förnamnet står för det gudomliga kan de flesta lista ut.

– Det är ett namn att leva upp till, säger hon skämtsamt.

– Många tror att det är taget. När jag var liten tyckte jag det var konstigt, nu tycker jag om det, det är speciellt och funkar bra som artistnamn, avslutar Divina Sarkany som tycker att det ska bli spännande att se om publiken kommer på den annorlunda föreställningen, premiär 10 september.

– Folkteatern är inte känd för musikaler men för musikteater. Musiken lever i huset.
 
 
JAN BERGMAN
 
Mångfaldigande och utnyttjande av text och bilder är ej tillåtet utan upphovsmannens tillåtelse.
Copyright text: Jan Bergman

www.divina.nu