GALLERIROND hösten 2005
 
Emilio Sheikhan
 
MED NÅLEN SOM PENSEL
Emilio gör fotorealistiska bilder
 


Han har prövat alla tekniker, akryl, akvarell och olja. Men inget slår air brush, att spruta färgen på duken.
– Jag tycker om att göra fotorealistiska bilder, förklarar Emilio Sheikhan som gått konstskolor men är självlärd inom det här gebitet.
Han bara köpte grejorna och satte igång. En air brush, en kompressor och färger var allt som behövdes.




Som efternamnet antyder kommer Emilio från Iran, han flydde hit för 20 år sedan som 19-åring då han hotades av att bli inkallad till värnplikt och därmed skickad till fronten i kriget mot Irak. Hans far och mor och en bror följde efter.
Han hade olika jobb som städare, diskare, servitör och arbetade med äldre. Han utbildade sig till undersköterska och jobbade i fyra år i yrket innan det konstnärliga intresset förde in honom på Dômen på Packhusplatsen.
Det blev tre år med måleri, grafik och skulptur.
Men sedan 15 år är han fångad av air brush.
– Jag gillar den tekniken. Folk som kollar på bilden behöver inte ha någon tolk, förklarar han.
– Tekniken är inte svår när man kan den! I början var det svårt. När man jobbar med air brush har man ingen kontakt med underlaget. Jag sprayar färgen på duken och maskerar för att skapa skarpa kanter.
Han har blivit så duktig att han leder kurser i air brush för bilder, make up, nagelmålning och kroppsmålning. Tekniken har ett stort register.
– Jag tycker mest om konsten och ska satsa mer på det.
Han använder samma spruta men byter nål, allt från 0,2 till 1 millimeters diameter. När han gör väggmålningar måste han ha en tjockare nål. Han har dekorerat flera nattklubbar och tre spa i innerstan.
Emilio gör också smäckra skulpturer i brons som han gjuter på Konstnärernas kollektivverkstad i Klippan.



Hans senaste innovation är osynliga tavlor. Han visar i lägenheten i Majorna hur bilden blir synlig på den till synes vita duken när han för en UV-lampa i närheten, ett så kallat black light.
– Jag kom på idén för tio år sedan. Då fanns det bara blåa nyanser. Jag har utvecklat nya färger med hjälp av en kemist, Ben i London.
Han har gjort en stor bild av ett ungt kvinnoansikte med långa hårtestar, till 100 procent i air brush.
– Det finns inga penseldrag som syns.
Annars tar han penseln och svamp till hjälp ibland för att få mer liv och detaljer men det är oftast mer än 90 procent air brush i hans motiv av till exempel vackra djur som sebra och lejon.
– Skuggningen ger en tredimensionell effekt.
Inspirationen till djurmålningarna har han fått genom besök i Borås djurpark, förevigade med fotografier, och promenader med belgiska fästmön Mieke, också konstnär, i Slottsskogen där de matar de svarta australiska svanarna.
Färgen är ogiftig och vattenbaserad men Emilio bär munskydd mot partiklarna. I ateljén gäller det att ha bra ventilation och utsug.
Men många kulturpersoner rynkar på näsan åt air brush?
– Ja, en del tycker inte att det är konst för att vi använder den här tekniken. Men när man ser andra konstnärer måla ett streck i olja eller måla som ett barn kan det kallas för konst. Jag tycker att det här också ska kallas för konst.
Emilio har haft utställningar i London och Las Vegas och har en i Belgien i november.
Tekniken är stor i USA.
– Det nyaste är tanning, att bli brun utan sol genom att spraya.
Han har vunnit tävlingar i kroppsmålning och nageldekoration i USA och står som rekordhållare i Guiness Rekordbok efter att ha utfört 34 ansiktsmålningar på en timme.


JAN BERGMAN



Emilio Sheikhans hemsida:
http://www.emilio-online.com/