Hreinn J. Stephensen

 

 

Hreinn J. Stephensen



I en stor kupol med en plastspegel på golvet kan besökarna se omgivningen förminskad i ett grodperspektiv.
– Den bevakar och granskar. Utställningen handlar om bevakning, undersökning och kontroll, säger Hreinn J. Stephensen som arbetar med objekt, ljud och video.
Från en bashögtalare under kupolen, kallad Watcher, hörs ett dovt olycksbådande mullrande nästan som från en annalkande jordbävning.
– Det ska likna scanning av ett ekolod som registrerar avstånd, säger Hreinn som manipulerat vardagsljud för att hitta den kusliga känslan.
Ljudet växer och blir fysiskt. Efter ett tag börjar trumhinnorna vibrera och magen att bli orolig.
– Man känner ljudet i kroppen. Jag hade det högt på och blev otroligt illamående när jag jobbade med det i studion.
På väggen i samma rum hänger två objekt som är en blandning av abstrakt måleri och skulptur, kallade Signed (signerad, undertecknad).

Hreinn J. Stephensen Hreinn J. Stephensen

– Motivet är en del av en signatur som jag förstorat så att man kommer in i strecket. Jag har dykt ner i blyertsen, det är mitt eget DNA av regeringens underskrift, säger Hreinn J. Stephensen.
Han har målat objekten i akryl, också på sidorna så att det blir lådor.
– Äntligen när man är inne i ett blyertsstreck så går man lite vilse.
Innanför draperiet av svarta plastremsor i dörröppningen till det inre rummet visar han sin film Light House, ett höghus filmat under 24 timmar där varje sekund motsvarar en minut.

Hreinn J. Stephensen

Fönstren som tänds och släcks under dygnets olika timmar skapar med solens ljus och nattens mörker upp en levande målning som långsamt förändras i ett tidens naturliga kretslopp.
Filmen projiceras över en hel vägg.
Mitt i natten är det bara ett fönster, högst upp, som lyser likt en stjärna innan gryningen gör entré.
– Det är ett samspel mellan att solen går ner och att folk tänder ljus och kommunicerar utåt, säger Hreinn som stod utomhus på en holme och zoomade in höghuset med 15 våningar på en kilometers avstånd.
– Jag letade höghus i hela Stockholm. Det här hade så underbar struktur.
Konstnären kommer från Neskaupstadur på östra Island och har bosatt sig i Stockholm efter att ha kommit dit som utbytesstudent. Han har fortsatt på Mejan med video- och magisterutbildningar.


JAN BERGMAN

Mors Mössa

10-26/10 2003