GALLERIROND hösten 2005
 
Galleri Thomassen
 
Eva Zettervall
 


Det kretsar kring hav och vatten i flera av Eva Zettervalls bilder. Hon har inte besökt Thailand men i ett motiv med en kvinna med urklippt ansikte, Oidentifierad, utgår hon från tsunamin som i ett slag förändrade synen på semesterparadiset.






– Människor är vana vid att ha vatten som sin rekreation. Nu har vi kunnat uppfatta att det kan vara rätt farligt och inte bara ett nöje, säger hon.
– Havet har varit enbart positivt, nu innebär ett hot som har med oss själva att göra. Kontrasten mellan semestertillvaron och den plötsliga katastrofen har förändrat vårt sätt att se på omvärlden.
– Allt har kommit mycket närmare. Mycket var teoretiska fenomen tidigare men nu ser vi på orkanen över USA som någonting nära oss.
Havstemat går igen också i flera bilder som inte har med katastrofen att göra. Det är stora bilder av kvinnor som simmar i vatten, ibland likt sirener i ett sjölandskap med en vulkaniskt röd bakgrund.
– Jag har länge haft ett havstema med funderingar över vattnet och vad det är. Det började för flera år sedan.
Eva Zettervall har alltid människor med i sina målningar och ofta finns en sexuell underton.



– Det är alltid med i mina bilder. Det handlar om en massa sociala relationer. Tidigare har jag målat killar och män och då kommer ju det sexuella in rätt mycket.
– Det är ett område som är otroligt exploaterat. När jag började var det mer tabu. Nu råder det omvända förhållandet.
I dag förhåller hon sig som konstnär lite annorlunda till det sexuella.
– Jag är mer återhållsam. Hela laddningen finns kvar men jag målar den annorlunda.
Det är mer kvinnor nu, det innebär också en förändring.



– Ett tag var det män och kvinnor. Ett tag målade jag bara män. Sen gick jag tillbaka till allmänna företeelser om vad sexualitet är. Nu har jag vänt tillbaka att det är nästan bara kvinnor.
– Jag påverkas mycket av tiden och samhället runt omkring mig. Vare sig jag vill det eller inte så kommer det in.
Det faktum att hon själv är kvinna gör att hon kan skildra den kvinnliga sexualiteten inifrån.
– Jag utgår mycket från mig själv.
Gemini, tvillingar, kallar hon en stor målning av två nakna kvinnor. Den ena håller armen om den andra som i sin tur håller i två spädbarn.
– De är som ett lesbiskt par, säger Eva Zettervall som arbetar i en blandning av screentryck (serigrafi) och måleri (akryl). Ofta kan betraktaren se utsnitten i trycket som hon pusslar ihop och målar vidare på.
– Det är kul att man kan se spåren efter hur jag har jobbat med det.
Kyssen är ett tema i en serie av mindre målningar, det är passionerade ömhetsbetyglesre både mellan man och kvinna och mellan kvinnor med spelande tungor.
– Jag tycker det är roligt att arbeta med kyssen gång på gång. Det är ett tema som jag inte blivit klar med. Varje tema jag tar upp kan ta flera år.
I en annan målning figurerar en naken kvinna med två lejonungar som hon håller var sin hand på.
– Det är som hennes kompisar. De är inte farliga för henne.
Det är lätt att identifiera sig med djuret.
– Jag tycker nästan det är ett symboldjur. Ibland kan det bli omvänd betydelse så att människan blir djur och djuret människa, avslutar Eva Zettervall.


JAN BERGMAN