Gittan Jönsson
Måleri
Skövde Konsthall
21/10-3/12



KREATIVITET OCH DEBATTLUST


Gittan Jönsson söker ett personligt uttryck





Kreativitet, debattlust och vitalitet präglar Gittan Jönssons målningar, där en viss dammsugerska spelar en stor roll.
– Hon är respektlös och tar sig in.


Konstnären visar flera typer av verk, en installation, målningar av olika slag och ett rum med svartvita teckningar.
– Jag vill berätta med mina bilder, och då använder jag olika stilar för att jag tycker om att leka.
Det finns många saker man känner igen från debatten.
– Jag har en drift att se min egen värld tydligare. Yttervärlden kommer in och får blandas med abstrakta former som ränder, prickar och rutor. Liksom alltid i livet blandas det personliga med det politiska.
Hon har en särpräglad och lätt igenkännlig stil. Här blandas popkonst med abstrakt expressionism. Reklambilder med Botticelli.
– Om man letar sig fram till något nytt väcker det intresse. Jag söker ett personligt sätt att uttrycka mig. För det går fram till folk.




I utställningen finns en installation. Högst upp på en kulle av trasigt kaffegods tronar en diskus. Disk och diskus, tänk så lika orden är. Och så olika betydelse de har. En text styr tankarna till mamma hemmafrun och pappa diskuskastaren och vasaloppsåkaren. Kanske hittar man här en tänkbar nyckel till vernissagekortsbildens vasalopp av dammsugande kvinnor med toppluva och allt som skapar ett rent och öppet spår.
– Installationen ingår i mitt sorgearbete efter mina föräldrar. Den heter Min pappa var diskuskastare.
Diskuskastare och Diskkasterska, bara enstaka bokstäver skiljer orden. Men skillnaden är större i livet. 1978 gjorde Gittan Jönsson målningen Diskkasterskan. Det har kommit att bli ett av den svenska feminismens klassiska verk. Det är en målning som fångar in tidsandan exakt. Som blandar analytisk klarsyn med varm humor när hon går till storms mot stereotypa könsroller.
– Den bygger på en bild som fanns på en påse med riven ost. Gesten var upprorisk med en blandning av glädje och aggressivitet. Jag målade så uttrycket skulle bli hårt. Diskkasterskan blev en kvinnlig krigare med vassa former.
Hur går ditt konstarbete till?
– Jag lärde mig måla medan jag målade. Numera går jag in i en process för att den sliter och drar i mig. Vibbarna är så öppna och det gäller att både ta in och få ut. Jag börjar spontant, sedan bearbetar jag med vuxna, yrkesmässiga beslut.




En tjej med en dammsugare återkommer i dina målningar i den här utställningen?
– Det är en annonsflicka från femtiotalet för en sanitetsbinda. Budskapet är: Lev som vanligt.
Jag gjorde en schablon av henne, använder henne som abstrakt form. Och sedan får det måleriska möta schablonen. Och ett symbolvärde.
I bilderna dyker också personer ur konstens värld upp.
– Jag började leka med andras konstverk och satte in henne tillsammans med figurer ur konsthistorien.
Konstnärskollegan Frida Kahlo som klipper sitt hår i protest mot sin kvinnofälla. Jan Håfströms Mr Walker springer undan även i en av hennes bilder. Men dammsugerskan suger upp hans gestalt och därmed hans förljugna supermansideal. Också Botticellis Venus föds som dammsugerska.

Hur är dammsugerskan?
– Hon är fräck och företagsam och tränger sig på.





Tycker du fortfarande att det är rätt att göra uppror?
– Idag tycker jag det är viktigare att städa upp.
I ett av utställningsrummen visas bilder av ett helt annat slag. Det är stora tuschteckningar i svartvitt. Det är ”helt fria” kompositioner.
– Ett namn skulle kunna var Sonat för tusch och preparerat piano. John Cages musik är en viktig inspiration.

De här bilderna har ett helt annat uttryck?
– Här arbetar jag mera intuitivt. Jag blir en del av musiken när jag tecknar. Jag kommer i trans. Jobbar i timmar. Inre slussar öppnar sig. I början är det mest streck och prickar. Efter hand blir fläckarna rymd och linjerna bildar rum, rummen blir en byggnad. Musiken styr helt mina notationer. Och jag känner att jag hamnar i bildernas ursprung. Och svartvitt är ju så enkelt och ursprungligt. Musiken och det här arbetssättet hjälper mig att skapa något som jag uppfatta som ren bild.
Gittan Jönsson är uppvuxen i Helsingborg men bosatt i Brantevik på Österlen efter många år i Stockholm där hon gått Konstfack.



BO BORG