Göran Rydén
Målningar
Galleri 1
10/2-3/3 2007

 

MÄNNISKOR AV LÅDOR
 
Göran Rydéns byggklotsar blir figurer som lutar ut
 

 

Han har hållit på att måla motiv med formationer av lådor i flera år. Men kände plötsligt att de var på väg ut.
– Jag började måla halvfigurativa gubbar. Sen blev det så här, säger Göran Rydén som såg hur en människa tog form.

 Han kallar dem karyatider efter tempelbärare som finns i förtemplet till Parthenon på Akropolisklippan i Aten.
Han bygger på lådorna så att det blir en figur med mänskliga drag. Och ofta lutar de utåt i bilden.
– Det är det jag gillar, rörelsen i stillheten. Det är byggklotsar som är på väg att tränga ut.
Han gör stora målningar på en grund av guldfärgad slagmetall som han ibland målar över men som lyser igenom. Det ger en sakral prägel.
Men också små collage där han leker med former, uttryck och färger.
– Det är mer uppskruvat i färgvolymen än i mina gamla målningar. Jag har rivit sönder sparade gouacher och akvareller och tapetbitar, gärna från förra sekelskiftet.
Målningarna av "lådträngdheten" är stilleben med kontemplativa uppställningar.
Det är proportionerna jag är ute efter i det statiska. Ändå ser man figurer.
Hans formationer med lådor ser ut som scenbilder där det infallande ljuset spelar en stor roll. Lådorna bildar en ensemble med solist, kör och bas.
– De samtalar med mig. Jag märker när ”du ska träda undan, det blir för mycket”.
Locken på lådorna kan vara slutna eller öppna.
– Jag har inte fyllt dem med innehåll. Det viktiga är att ljuset får spela. Betraktaren får fundera över vad innehållet kan vara.
– Det finns något fruset i stillheten, mycket av stämning i släpljuset som kommer in från vänster. Men det kommer också ett ljus från höger, säger han om en målning med lådor mot randiga tapeter som fyller en hel vägg.

Lådorna, stora som små, har en grupptillhörighet.
– Jag fick en känsla av att de mumlar i samma tonart.
Det är scenisk uppställning med en scenografi bakom, i tapeten.
– Ränderna ger en ridåkänsla.
Han målar mest i olja.
– Jag jobbar fysiskt med färgen. Gillar den tjocka texturen. Den visar att det är ett organiskt material.
För att få reliefverkan i en del av bilden tar han upp färgen på spetsen av palettkniven. Och ibland trycker han en brynja på för att få ett rejält mönster i färgen.
– Jag bygger inte upp lådor. Det är inne i min skalle allt pågår. Är inte allt teater och scener? avslutar Göran Rydén, uppvuxen i Östergötland men bosatt i Stockholm där han har sin ateljé i Midsommarkransen.
Han har gått Konstfack och Konsthögskolan.

 JAN BERGMAN

 
 

Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst