BJÖRN WESSMAN

 



Det är måleri. Det här är den trädgård som jag inte har råd att ha.
Det säger Björn Wessman med ett skratt. Hans stora oljemålningar på duk är fyllda av organisk livsglädje.
Sen barndomen har han haft ett intresse för botanik och vandrat runt i trädgårdar. Det fick honom att måla den stora trädgården, panoramalandskapet.
– Jag blev intresserad av japanska zenbuddhistiska trädgårdar som beskriver panoramalandskapet i minimalistisk version. Det ledde vidare till att se parken som en abstraktion av naturen. Det var där det började.
Björn Wessman har sökt inspiration under resor till parker runt om i världen, till Paris, Göteborg med Trädgårdsföreningen, Malmö och senast Melbourne med Royal Botanical Garden.
Han har tecknat och fotograferat och samlat material till att måla i ateljén. Det är mer abstrakta organiska målningar än trädgårdsmotiv. Han utforskar vad färgen gör med ögon och sinnen.



– Jag vill att betraktaren ska bli förförd av bilden. Man ska kunna sätta sig ner och meditera och se nya saker hela tiden. Det blir ett slags sinnebild för en trädgård. Samtidigt med att människor ska fundera.
Han använder en starkt uppdriven färgskala men det räcker inte.
– Man måste balansera den. Det mjuka mot det hårda, det gula mot det blåa, det är kompletteringar hela tiden. Det är vad måleri handlar om. Jag vill att betraktaren ska göra samma resa som jag men med sina sinnen.
I ett års studerade han alpträdgården i Jardin des Plates i Paris för att kunna göra den stora målningen Epikurus trädgård, namngiven efter en grekisk filosof. Det är 3,40 meter lång och 2.25 meter hög explosion i färger och former.
Det är den han syftar på i det inledande citatet.
Han har förstås en egen liten trädgård i franska Languedoc, där han tillbringar delar av året. Den kallar han sitt startkapital, till vilket han stjäl bitar.
Han har ett nytt projekt på gång som handlar om det vilda och ursprungliga som finns i Australien, där han tillbingade tre månader. Han visar redan nu en svit bilder från djungeln i nordöstra Australien, det är fotogravyrer som han arbetat vidare med och tryckt som koppartryck.
Han gick Mejan 1976–81.


JAN BERGMAN

Galleri Dunér
27/9-15/10 2003