Bertil Hansson
Foto
Galleri Art Venue
10-31/3

FRAGMENT SOM FÖRSVINNER 
Bertil Hansson hittar motiv i naturen
 
Bertil Hansson har arbetat med foto i flera år men inte visat det tidigare.
– Vägen till foto har varit närvarande hela tiden när jag jobbat med förlagor till grafik och måleri, säger han.

Fragment i naturen har alltid varit en inspirationskälla.
– Det som är på gränsen till att försvinna och förstöras och ger stämningar.

En romantisk bild är utsikten från det provençalska sovrummet ner i en flodravin inbäddad i grönska i tidigt morgonljus, en abstrakt komposition med perfektionen från en japansk tuschteckning.
I en närbild av en cypress har han genom kameraögat hittat skillnader i tätheten och ljuset över den välklippta ytan.
– Jag ändrar inte bilden mer än att jag justerar kontraster och färger, säger Bertil Hansson som här visar sina digitala bilder.
Annars har han jobbat en del analogt med bland annat gamla lådkameror.
– Det blir en speciell stämning i det svartvita, en atmosfär och känsla. Gråskalan blir otrolig.
Bertil Hansson intresseras av ljuset, färgen och stämningen som gärna drar åt det mörkare hållet. Han utnyttjar sina promenader för att hitta motiv med en Nikon på sex megapixlar i handen.
Stannar till och plåtar när han ser något som utmanar fantasin.
– Det digitala har betytt en oerhörd frihet. Man kan fotografera mer och få ett snabbare resultat. Jag kan ta tag i bilden direkt när jag kommer hem.
– Här kan man leka mer med bilden som för mig blir mer målerisk. Mitt spontana jag kommer fram lättare i det digitala.




Han sänder en tacksamhetens tanke till Lars Trädgårdh på Förstoringsateljén, dit han skickar sina bilder.
– Ett stort stöd.
Bertil Hansson kryper gärna inpå motivet för att få närbilder av delar i en torkad växt eller skavanker som präglar en yta. Spring Cocktail III kallar han en ytbild med färgfält och linjer från en vårpromenad förra året.
– Jag fastnade för jordbruksmaskinerna som används i vinodlingarna. Det är en märklig bild om man ser den mer grafiskt.

En annan som han kallar Lumière II är en stor närbild av ett tjockt plaströr med rispor i.
– Det låg skräp och sandkorn som lyfter från ytan så det blev skuggor. Det blev för mig som ett stort landskap med det impressionistiska ljuset.
– Jag kan tänka mig att det här kommer att betyda mycket för måleriet. Jag har inte målat på tre månader.

Bertil Hansson bor delar av året i Luberondalen nära Marseille i Sydfrankrike, där han hyr en större lägenhet och ateljé på en gammal vingård. Men somrarna tillbringar han i föräldrahemmet vid Brofjorden nära Lysekil.



Han uppskattar det geografiska växelspelet sedan han kom ner 1982 och började bo i tvåmånadersperioder.
– Det betyder enormt mycket. Jag tror inte jag hade gjort foto och grafik så här om jag inte haft möjligheten att vara i ljuset och leva i Frankrike och jobba året om. Det inspirerar mig.
– Hela stämningen, människorna och närheten ger en trygghet som är enorm. Det känns behagligt att vara där. Livet är behagligt.

JAN BERGMAN

 

 

Bild 1: Bertil Hansson framför Spring Cocktail III och Lumière II (del av).
Bild 2: River
Bild 3: Fades into Green
Bild 4: Hidden
Bild 5: Shaddow
Bild 6: Flower in my Garden

 

070311
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst