Håkan Fredén
Foto och datorgrafik
KC
17/3-1/4

 
HUR KREATIVT SOM HELST
Håkan Fredén gör bilder med dataprogram
 
Utsikten over böljande gröna landskap är svindlande i Håkan Fredéns bilder som han tillverkar själv i datorn. Andra har utgångspunkt i fotografier som han tar med sin digitalkamera och bearbetar i efterhand.

Naturen är det återkommande motivet. En av hans bilder är av ön Åstol med små hopklungade hus utkastad i det stora blå som tycks ha kosmiska dimensioner.
– Det är taget tidigt på morgonen innan solen gått upp. Det var rätt kyligt, vi kom i båt, minns Håkan Fredén som använder en tio megapixels kamera och behandlar bilderna i photoshop och colour painter.
– Jag tog bort horisonten och ville ha ön så att den bara svävade. Och jag tog bort himlen med en massa moln.

De flesta bilderna har förlagor men ibland gör han bilder av stora landskap i painterprogrammet som en ren fantasi. Lägger på nytt, drar ifrån.
Han sitter hemma i bostaden i Vänersborg och ”kladdar” på en ritplatta som är förbunden med datorn och använder en speciell penna som hör till.
– Det är lättare att jobba med den än med musen. Jag har inget system för hur jag jobbar, det är mycket slumpen och magen som får avgöra. Jag provar mig fram.
Den nya tekniken har inneburit en frälsning.
– Jag kan vara hur kreativ som helst. Jag kan prova och prova och det kostar inget. Det är lätt att börja om.
In inspirationskälla är engelsmannen Julian Opie, vars fotografier med enhetliga färger och rensade på detaljer visas världen runt.
En av Håkan Fredéns bilder har ursprung i ett fotografi som han tog på Grand Canaria, dit han åkt på semester. Det är en lätt surrealistisk vy av en terrass med en palm med det blåa havet som en remsa bakom.



Ett annat motiv som sprakar av gult från rapsfälten vid en mjuk kulle är från ett besök på Österlen. På Bjärehalvön lyser landskapet blått av en klunga lupiner.
En bild tillkommen under en period då han bodde i Östersund visar den gamla granskogen vid Bydalsfjällen med Västfjället i fonden. Från dagens hemtrakter visar han en vy från den vackra Vänerviken med strandpromenaden till Vänersnäs.
Ett annat Vänermotiv har ursprunget i naturreservatet vid Yttre Bodarne, där Dalslands kanal går in.
– Där finns vandringsleder ut med spänger.
En bild från Mollösund på västkusten visar hav, segelbåtar och skär.
– Vi åker ofta dit och sitter på klipporna och fikar.
Skogen är en annan källa till inspiration, där han laborerar med ett motiv han kallar Urdarbrunnen.


Konstnärsskapet har grott i Håkan Fréden sedan unga år även om yrkslivet tog en annan bana.
– Jag hade egentligen velat söka in på Slöjdföreningen men vågade inte. I stället sökta jag in på tandläkarhögskolan och där kom jag in.
Han blev snart lärare och forskare.
– Jag har målat lite akvareller och fotat. Sen kom digitaltekniken.
Jag fick se en utställning på Nordiska Museet där de gjort bilder av en samling som Gunnar Lundh, han skrev en bok om statarliv med Ivar-Lo Johansson, skänkt. Det var motiv av folk och vardagsliv.
– Den var så himla bra. Jag blev betagen.
Håkan Fredén hade debtutställning i Dalsland 2004 och blev medlem i Grafik i väst.
– Jag är inte hemma i fotoklubbar och grafikklubbar. Var hemlös men där var jag välkommen. Sen tog jag mod till mig och sökte till KC, Konstnärscentrum Väst, och kom in.

JAN BERGMAN

 
 

070318
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst