Staffan Nihlén
Måleri och skulptur
Galerie Oijens
17/3-4/4

 
RENHET OCH STYRKA
Staffan Nihlén arbetar med medelhavsstaden
 
Staffan Nihlén har alltid varit fascinerad av Medelhavets kultur med den klassiska grekiska traditionen som finns också i Italien. Utgångspunkten för renässansen som han började utforska under en stipendieresa.
– Renheten och styrkan i den inspirerade mig. Det är fortfarande så, säger han.

Staffan Nihlén har givit ut fem böcker som alla är översatta till italienskan. Nyligen fick han för en utlänning den stora äran att delta i utställningen Dialog med Leonardo, där han ställde ut sina verk tillsammans med Leonardo da Vincis i den senares hemtrakter.
– Den drog 40 000 besökare!



Nu kommer han med nya grejor. Målningarna är tillkomna i den ateljé som han fått på Djurgården i Stockholm, som han finner mycket inspirerande.
– Jag har börjat arbeta med ett projekt om medelhavsstaden efter en idé som legat och grott länge. Jag har alltid varit intresserad av städer. Byggnader, stämningen i de här städerna, traditionen, säger Staffan Nihlén.
– Jag gör det på mitt sätt, en väldigt personlig tolkning. Livet på torget med baren, dit folk går och tar sig frukost. Det är blixtbilder som jag upplever på mina resor i de här städerna. Samtal på gatan.



Och han inser städernas betydelse.
– Italien är ett otroligt urbant land. Alla dras till städerna som samtliga har sin karaktär. Garibaldi lyckades aldrig ena Italien, egentligen.
Har målar både i olja och akryl.
Några målningar är från franska Lacoste, där han bodde i vintras. Motivet är markisens fönster och port.
– Ett ogripbart rum som med sin volym ger känslan av att gå in i en mystisk stad. Markisens ruin som är bevarad på toppen av byn är hela tiden närvarande, man tänker på honom.
Staffan Nihlén tar fasta på ljuset i staden, bland annat i Perugia, en etruskisk stad.
– Etruskerna hade förmågan att välja de vackra platserna. Det är en väldig stämning där. Det etruskiska finns fortfarande kvar med djärva konstruktioner som akvedukterna.
Skulpturerna är den andra sidan i hans konstnärskap.
– Jag går och tittar på 1200-talsmästarna och får ut något av vissa som jag fortsätter med.



I utställningen finns verk i kalksten, skiffer, travertin, marmor och alabaster.
Han är inspirerad av klassiska dikter och har jobbat mycket i marmorbrottet i Pietrasanta vid Carara. Han väljer inte klumpar på måfå utan går och letar efter stenar som ser ut som någon redan börjat arbeta med dem.
– Jag försöker trolla fram något. Det finns mycket antydningar till figurer och hållningar. Jag har hittat ett övergivet marmorbrott i Ligurien, det är därför jag bor där. Det finns vackra stenar som blivit kvar.
– Jag har ränsel med mejsel, matsäck och diktbok. Sitter hela dagen och hugger. De flesta skulpturerna kommer därifrån.
I böckerna finna dikter av Sapfo, som han hittade och som Jesper Svenbro hjälpt honom att översätta, Simonides, Leonardo da Vinci, Anakreon och den mystiske filosofen Herakleitos.



Han har gjort flera monumentala verk och jobbar nu med ett block på 20 ton som när det är klart ska väga hälften.
Staffan Nihlén, som ställer på Oijens för fjärde (!) gången, kom 1996 ut med den lilla boken Mediterraneo, dikt och skulptur (Elleströms), som handlar om Medelhavets kultur med egna korta texter, fotografier av skulpturer och vackra landskap samt citat från berömda antika tänkare. Som:
”En vindstöt tatuerar havets yta (Simonides).
Staffan Nihlén har gjort ett 20-tal offentliga skulpturer i Göteborg och är mest stolt över den i granit på en gård på Hisingen.
I Malmö är han skulptören bakom det stora Hjalmar Gullbergmonumentet vid nya stadsbiblioteket. På meritlistan finns det första Raoul Wallenbergmonumentet vid Gustaf Adolfs Torg i samma stad.

JAN BERGMAN

 
 

070320
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst