våren 2006 Zenit, kulturtidningen i väst



Stadstonsättare
i Varas nya konserthus
 
I den bördiga jordbruksbygden vid en avfart från motorvägen ligger Vara som storsatsar på kulturen och bygger ett nytt äggformat konserthus.

Idén föddes i mitten av 1990-talet och projektet kallades i början Framtidshuset. Politikerna ville göra en rejäl satsning på kulturen för att lyfta fram Vara som dessutom hamnat mitt i den nya stora regionen.
Konserthuset för 80 miljoner kronor blir en tillbyggnad till Lagmansgymnasiet där det passande nog finns ett estetiskt program med teater och musik. Men salongen med plats för 500 i publiken är ingen kompromiss med utfällbara skrivbordsskivor.

– Det blev ett rent konserthus, kraven har varit tuffa. Det blir en stor scen om 22 x 11 meter som rymmer göteborgssymfonikerna, förklarar t f konserthuschef Anders Söderling.
 
 

Förste stadstonsättaren
Lars Carlsson, som går kompositionslinjen på musikhögskolan i Göteborg, har anställts som stadstonsättare, den förste i sitt slag. Det är egentligen Musik i Väst som engagerat honom för att leda ett antal projekt i Vara och har hittat på titeln.
– Ingen vet egentligen vad det ska innebära. Jag ska arbeta med det befintliga musiklivet i Vara och skriva nytt material till ensemblerna, säger Lars Carlsson på en bänk i solen utanför Artisten.
Avtalet innehåller tre huvudmoment. Lars ska skriva ett musikverk för invigningen av Konserthuset i september, arbeta med barn och ungdomar och på något sätt koppla ihop kultur med möjligheterna att förebygga ohälsa.
Det senare beskriver han som ett väldigt känsligt område.
– Under senare tid har flera undersökningar visat att kulturen är bra för hälsan. Det har vi kulturarbetare vetat länge. Men ingen kan bevisa det enligt en vetenskaplig modell, säger Lars Carlsson.
– Vi har under en längre tid koncentrerat oss på att strama åt organisationer för att människor ska bli lönsamma. Till slut kommer vi till en gräns för psykisk ohälsa. Man måste tänka långsiktigt igen.
– Jag är inte förvånad över att kulturen uppmärksammas här.Vi måste fylla själen med något och kan inte bara träna kroppen. Man har erbjudit Friskis & Svettis och massage men glömt det vitalaste organet, hjärnan.
– Där har kulturen så mycket att erbjuda när det gäller att fylla på livskraft, energi och frågeställningar.
Han talar om värdet av att öva sig i att tolka intryck som vi får t ex från ett konstverk för att släppa fram den undanträngda fantasin och vidga sinnena. Det kallas hermeneutik, tolkningskunskap.

 

Expert på kreativitet
Lars Carlssons okonventionella idérikedom har förstås bidragit till att han fått jobbet. Han går sista terminen av komposionslinjen och har redan börjat arbeta utåtriktat.
Han valdes ut till Airis-projektet (Artists in residence in Sweden) där Skådebanan anställde konstnärer som fick komma ut på arbetsplatser och arbeta som experter på kreativtet. Lars arbetade i fyra månader på Gatubolagets huvudkontor i Hjällbo där han ledde samtal och seminarier med personalen om hur man blir vän med sin kreativitet och utvecklar den.
– Sen gjorde jag "Konstpaus" som innebar e-mailutskick med bilder ur konsthistorien, text och diskussionsfrågor och länkar på internet. Det blev väldigt, väldigt uppskattat.
Han startade en kör med de anställda, de sjöng i kanon och fortsatte med lucia- och julsånger.
– De ville fortsätta och snickrade på att få mig anställd på riktigt!
En konsert för stensättare är ett annat av hans projekt som ska få urpremiär i sommar. Han arbetar med upp till åtta stensättare som ska vara utplacerade på olika ställen i Göteborg.
– De ska lägga sten som vanligt. I det tryckta konsertprogrammet presenteras var de arbetar och vilka tider. Sen är det bara att gå runt och lyssna. Det handlar om att förvandla lyssnarens situation, förklarar Lars Carlsson.
– I stället för att bli störd kan man lyssna till det och upptäcka vackra klanger.

Att flytta fokus
Lars Carlsson är fascinerad av saker som ligger och "skräpar" och är i vägen, t ex byggnadsställningar.
– Vi lever i en tid när man tränger bort mycket. Vi konfronteras aldrig med döden, ser inga lik, inget blod i affären, skräp ska bort. Då händer otäcka saker som när vägarbetare blev påkörda förra sommaren.
– Vi hastar förbi saker. Ett vägarbete kan ses som en informationsplats om hur man bygger och till vilken kostnad.
Det handlar om helhetssyn, att bli en hel människa.
– Att flytta fokus har med tolkning att göra. Allt är inte som vi tror i första skedet. Från ett annat håll ser det hela annorlunda ut.
Lars Carlsson är vältalig om sina idéer. Det lödiga ordflödet tror han delvis att han tillägnat sig under en turné till skolorna inför GAS-festivalen (Gothenburg Art Sound) häromåret då han pratade till, och med, ungdomarna om nutida konstmusik.

Vad tycker du om det nya konserthuset i Vara?
– Det är en väldigt bra satsning på lång sikt. Först var jag skeptisk. Det finns något problematiskt med den representativa kulturen. Berlin, Sydney och New York tävlar om vem som kan få det finaste operahuset.
Lars Carlsson
– Jag är alltid kluven till den typen av projekt. Men det är naturligtvis bra att det satsas på kultur. Ser man till att fylla det med intressant verksamhet är det jättebra. Det är alltid en fråga vad som kommer först, hönan eller ägget.
– Vara är inte känt för sitt starka kulturliv. I och med att man bygger ett konserthus lägger man en ny kurs. Där kommer kulturen att ingå i större utsträckning.
För den nya stadstonsättaren gäller att få med sig folket.
– Det gäller att satsa på bred front. Alla behöver inte vara delaktiga aktivt, att vara åskådare är ett utmärkt sätt. En läkare har sagt: "Det är farligare att inte ta del av kulturlivet än att röka".
Han framhåller att han inte kan komma på något viktigare att satsa på än kultur.
– I ett samhälle där vi prioriterar bort oss själva borde vi hålla på med kultur hela tiden.

Beskriv dig själv!
– Jag är 30 år, kommer från Mariestad (inte så långt från Vara), började spela klassisk gitarr på kommunala musikskolan och fortsatte på Skövde musikgymnasium. Har komponerat ända sen dess, i början melodisk och nu rytmisk musik, säger Lars Carlsson.
Han är influerad av amerikanske tonsättaren John Cage, död 1982, som var banbrytande för 1900-talskonsten och bl a skrev ett musikverk om 4 minuter och 33 sekunder som enbart bestod av pauser. Det gjorde skandal.
– Han ville att man skulle lyssna på omgivningen. Absolut tystnad finns inte så länge hjärtat slår.
Det blir mycket experimentell musik men visst lyssnar han på Mozart, Taube och Melodifestivalen ibland. "I går lyssnade jag på Pergolesi" (barockkompositör).
– Det viktiga är det personliga engagemanget, att stå för det man gör. I dag är ofta syftet pengar. Det blir inte så lyckat.
Förutom musiken och kulturen brinner han speciellt för en sak, nämligen segling, att börja segla igen. Han seglade optimistjolle som ung och tävlade framgångsrikt på Vänern. Vann klubbmästerskapen ett par år.
– Segling är en dramatisk upplevelse. Det är en frihetskänsla att föras fram över havet med vinden.
Mor var hushållslärarinna och far socionom, organisationskonsult och jazzsaxofonist. En bror i familjen.

Ljudstaty drivs av vinden
Musikverket som ska inviga konserthuset ska uttrycka det som är genuint för Vara och det ryktas om ljudeffekter från skördetröska och traktor.
Utomhus i anslutning till konserthuset vill han uppföra en ljudstaty som spelas av vinden från åkrarna. Han vill arbeta med elever på gymnasiet, lokala verksamheter och kanske en smed. Lars Carlsson har tidigare skrivit notbunden musik för flera olika ensembler, bl a Göteborgs symfoniker. Han arbetar ofta med akustiska instrument.
– Och med dator, gör datorn interaktiv. Men det är roligare att hålla på med än att lyssna på. Nu ska jag försöka arbeta strömfritt, det är skönt att byta miljö.

 
 
Konserthusets fasad får gult tegel som bryts av röd puts på den utstickande ytterdelen av salongens äggform. I den anslutande avlånga delen skimrar foajén och kaféet genom en lång glasvägg.
– Det röda ska vara en karakteristisk form och bli ett litet landmärke i Vara, hoppas arkitekt Kjell Hadin som ritat konserthuset med kollegan Katalin Fredriksson på Arkitekttriangeln i Trollhättan.
– Invändigt ville vi ha en omslutande form och det blev en äggformad salong. Vi hade en cirkel från början och ville söka oss till grundformen.
– Det har inget med akustiken att göra, äggformen är snarare lite besvärlig akustisk då ljudet vill stråla samman. Vissa raka väggar och vinklar vid scenöppningen ska motverka det.
Ljudexperter i företaget Akustikon har arbetat med att få de tre salarna att fungera optimalt, den stora och mindre konsertsalen
(70 platser) samt fullmäktigesalen.

Stöds av regionen
Scenen i den stora salongen rymmer en symfoniorkester i full storlek men konserthuset ska kunna användas på många sätt, för musik, teater, föreläsningar och konferenser. I huset finns plats för skolbibliotek, undervisningslokaler och ljuddämpade repetitionsrum.
– Vara får mycket för pengarna, säger Kjell Hadin.
Det är en investering ur egen ficka.
– Kommunen har sparat och betalar kontant, som man gör här uppe, säger tf konserthuschef Anders Söderling, inlånad göteborgare med kontrakt till årsskiftet.
Regionen skjuter inte till något bidrag för själva bygget men har beviljat en halv miljon kronor till verksamheten andra halvåret i år. Vara har ingen egen symfoniorkester men ska stå som arrangör av musik, teater och dans i gästspel och lokala initiativ.
Att det till slut blev ett konserthus i stället för ett kulturhus hänger ihop med att den nya regionen vill kunna få ut tunga institutioner som Göteborgssymfonikerna från sin hemmascen.
– Det fanns ingen annan lokal än i Göteborg där symfonikerna kunde spela. Nu finns ett samarbetsavtal där Göteborgssymfonikerna ska spela regelbundet i Vara konserthus 2–3 gånger om året, säger Anders Söderling.
I höst spelar symfonikerna fyra gånger i Vara. Först under invigningen 5–6 september, därefter blir det skolkonsert med samma program 12/9 samt juljubel 11 december 2003.

 

 
18 meter ridå med öra
Invändigt byggs konserthuset med kalkstensgolv och inredning i björk. Anders Widoff har ritat en ridå om 18x11 meter med motiv av ett avfotograferat öra och stora färgrutor i bl a ljusgrönt som vävs av Handarbetets vänner i Stockholm.
I konserthusets övre foaje placeras konstverket "Speglingar och blänk, Venedig", textilt maskinbroderi i tolv bilder av Malin Lager.
Entrétorget utsmyckas med On tour av den tyska konstnärsgruppen Inges Idee.
De fem objekten, snidade ur skumblock av poleurethan, har former av fodral till instrument och kan i flera fall användas som sittplatser. Ett tränat öga kan också se likheter med en cementblandare, en gräsklippare, en kompressor, en skoter och en kompostkvarn.

Musik i Väst berättar att nästa steg i utvecklingen av Vara konserthus är etableringen av tre husensembler! Göteborgs konserthus har en enda ynka ensemble liksom de allra flesta konserthus runt om i världen. Med sina TRE ensembler är Vara konserthus ett unikum. Det är Bohuslän Big Band, barockensemblen Corona Artis och vokalkvartetten VOX som får Vara konserthus som framtida arbetsgivare även om de även fortsättningsvis ska ha fötter också i Göteborg och verksamhet runt om i Västra Götaland.
 
 
JAN BERGMAN
 

Mångfaldigande och utnyttjande av text och foto är ej tillåtet utan upphovsmannens tillåtelse.
Copyright text och foto: Jan Bergman