Erik Satie kom aldrig fram till Spetsbergen… eller?
Aftonstjärnan
13-29/4

MED PASSION FÖR KOMIK
Per Andersson spelar Erik Satie

 

  
Mölndalsrevyn blev Per Anderssons språngbräda till en karriär som komiker och revyartist. Med publiksuccéer som Mitt Livs paj och tv-programmet Time out är han idag ett välbekant ansikte bland Sveriges humorartister. I april intar han Aftonstjärnans scen som kompositören Erik Satie, iklädd frack, hög hatt och paraply.

– Satie var så mycket mer än bara en fransk kompositör. Han komponerade fantastisk musik, var cafépianist, dadaist och en lekfull person som drev med alla. En bisarr Emil i Lönneberga, säger Per Andersson.
Vi träffas på Aftonstjärnan några dagar före premiären. Klockan är strax efter nio och tonerna från den övande orkestern letar sig ut i byggnaden. Per Andersson bär småsjungande upp sin cykel för entrétrappan när han kommer. En cykeltur i motvind tycks inte ha påverkat hans goda humör. Men så handlar också hans syn på humor om att kunna skratta åt det mesta.
– Jag är en allätare när det gäller humor. Det handlar om stämningar, man kan se det roliga i de flesta sammanhang. Till och med testbilden på TV kan vara komisk när man kommer på att man sitter och tittar på den i väntan på ett program.
Hans intresse för teater har funnits där sedan han som barn spelade sketcher för sin mormor. Förebilderna har varit många och Per Andersson berättar att han ständigt hittar nya att inspireras av. Gösta Ekman, Lee Evans och Monty Python är några av dem som nämns.
– Galenskaparna har också betytt mycket. Jag växte i princip upp med ”Macken”. Och när alla lyssnade på Metallica gick jag och sjöng på Povel Ramels purjolöksång, säger han och skrattar.
Per Anderssons egen bana som komiker och revyartist inleddes i Mölndalsrevyn när han var 14 år.
– Vi var en grupp på fyra grabbar som kallade oss Humoristerna. Vi skrev pjäser, revyer och farser som vi satte upp på bland annat Tvättstugan och i Teaterhuset i Mölndal. Några från Mölndalsrevyn kom och tittade på vår revy. Det var jättenervöst, de var ju våra idoler på den tiden.
Besöket ledde till ett år i Mölndalsrevyns barngrupp, sedan blev Per Andersson revyns yngste artist och har fortsatt under flera år, med undantag för vissa uppehåll.
– Det var fantastiskt att vara med. Man spelar 30 till 40 föreställningar under januari och februari. Jag skrev sketcher, snackade direkt med publiken, det var jättekul och har lärt mig enormt mycket, säger han .
– Sedan dess har det rullat på. Sommaren 2002 cyklade vi fyra stycken från riksgränsen till Malmö med föreställningen “Klockrent – har du tid”, och nu är det Time out och Satie.

Men är det inte svårt att arbeta med humor och lista ut vad publiken tycker är roligt?
Jag tror att humor måste komma inifrån, från hjärtat, ut i salongen. Man får hoppas att det fungerar bra. Ibland blir det roligt, ibland sitter publiken som fågelholkar. Man får inte ha några hämningar, det tror jag är livsfarligt. Det ska vara en passion för det man gör.
Som komiker arbetar Per Andersson mycket med kroppsspråket, han berättar att han tycker om, samt har lätt för, att gå in i olika karaktärer.
– Människor är fascinerande. Ibland möter man personer som man hade tyckt var överdrivna om man sett dem i en sketch, men det är sådana de är. Så bra är verkligheten, säger Per Andersson.


Michele Collins som Gertrud Stein och Per Andersson som Erik Satie. Foto: Bertil Nolander

I rollen som Erik Satie har han mentalt förflyttat sig tillbaka till tillbaka till Saties miljö och tidsrum, 1920-talets Paris, där han levde och umgicks med kulturpersonligheter som Picasso och Gertrud Stein.
– Paris var ju konstens centrum under den tiden. Det måste ha sjudit av liv och puls i den staden. Jag har försökt hitta den känslan.
Kompositören Erik Satie (1866-1925) var bland annat känd för sina vackra pianostycken, så som Gymnopédies, men också som en provokatör och föregångare till minimalismen. Han beskrivs ofta som en underlig man som gav sina verk bisarra titlar och ägde ett dussintal paraplyer.
Han var den modernaste av de moderna, en person som varenda konstnär kan bli inspirerad av. Fortfarande levande och aktuell i olika sammanhang, säger Johann Nordqvist som står för idé och regi.
Johann Nordqvist låter uppsättningen kretsa kring Saties symfoniska drama Sokrates.
– Den uppfördes endast två gånger under Saties levnad. Första gången i samband med en privat tillställning och när den sedan uppfördes för den offentliga publiken blev den utskrattad. Men ingen av uppsättningarna var så som Satie egentligen ville ha det, berättar Johann Nordqvist.
På Aftonstjärnan framförs Sokrates i Erik Saties utökade version. Det är en blandning mellan komedi och tragedi, där musik blandas med olika genrer och tvära kast utlovas. Bland de medverkande syns bland annat operasångerskan Grith Fjeldmose och dansaren och performartisten Michele Collins. Musiken arrangeras av Stefan Forssén och spelas av en femmannaorkester.
– Det viktiga är att försöka förstå Satie, se honom i helfigur. Göra honom rättvisa och föra fram vad det var som drev honom, avslutar Johann Nordqvist.

MARIA RADEMARK


Johann Nordqvist, regi och Per Andersson


Fotnot.
Hela sitt verksamma liv sökte Erik Satie den rena enkla tonsättningen och fantiserade ofta om Spetsbergen, som för honom stod för urtypen av det rena och oförstörda.

070413
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst