Tom Bogaard
"B-sides and rarities"
måleri, teckning, foto
Göteborgs Konstförening
14/4 - 6/5

 ABSURDA KOMBINATIONER
Tom Bogaard arbetar med pensel och sticksåg
 

Tom Bogaard har alltid haft en fascination för institutioner som naturvetenskapliga museer, zoologiska och botaniska trädgårdar. Platser där naturen blir anordnad för att visas upp.
Mitt konstnärskap handlar om människan och naturen. Hur människan försöker tillföra något slags ordning, säger han.

I ett av sina konstverk i tekniken shaped canvas, formskurna ramar, har han målat ett gäng uppstoppade färgglada flamingor i ett akvarium, bredvid stilmöbler med en soffa och en ihoprafsad äkta matta samt en badring med en plastsvan som luften håller på att pysa ur.
Och en orange sportbil.
Det först ut som en jättelik väggmålning men är ett slags pussel av olika bitar, som hänger på var sin krok.



–Sakerna berättar om vilken person du är, säger Tom Bogaard som tidigare lärt sig måla stilleben i stil med de holländska 1600-mästarna. Bland allt han lagt in från museer och djurparker finns den tvåhövdade kalven.
– Det blir en krock mellan olika saker och sfärer, inomhus och utomhus. Saker inomhus får komma ut, vad händer då? Det är absurda kombinationer jag fascineras av.
För tio år sedan fick han syn på en tidningsartikel som handlade om en jordbävning i Colombia. Bilden visade en familj som flyttat ut ur sitt hus och i all hast fått med sig några av sina ägodelar mitt i katastrofen.
– De hade samlat en TV, matblandare, kläder som låg i travar. Det låg som i ett stilleben och folk stod runt om, skräckslagna. Den bilden har jag jobbat mycket med.
Att skapa de stora konstverken tar lång tid, kanske tio månader.
– Det är en långsam process, säger Tom Bogaard som målar i olja på duk. Ofta lustfyllt och popigt i klara färger.



Att ramarna kan bölja vilt runt motivet blev en utmaning sedan han lyckades göra en rund målning med en apa som ser malplacerad ut framför ett kallt bergigt landskap.
– Lyckades jag göra en runt målning kunde jag göra ännu mer komplicerade former. Jag kan göra vilka former som helst. Och komplicerade saker som hål i duken, pekar han på en målning med urskurna konturer efter svanar i sjön.
– Jag har gjort mycket med sticksåg. Jag inte bara målar utan gör mycket mer. Det blir mer skulptur, ett mellanting. Men det är skönt ibland också att göra en fyrkantig duk.



En serie fotografier har motiv av formationer av strandfynd, som han arrangerat med sin son Edgar, 7.
– Börjar man gräva i sanden händer det något, det blir något slags land art. Men här är det något som bara står i ett par timmar tills någon tar bort det eller naturen sopar igen spåren, säger Tom Bogaard.
Fynden kan vara allt från plastflaskor och förpackningar till växtdelar. En del av de inramade fotona är från en resa till Sardinien, andra från Gotland där en klapperstrand fått ett par försiktiga raka linjer, gåtfulla för den oinvigde.
Han visar uppförstorade kort som han och sonen tagit med Holga, en plastkamera med 6x6-negativ, av ett två meter högt legotorn.
– Det är kul att göra saker med barn. Jag återupptäckte lego på nytt.
Det finns flera kopplingar bakåt i livet.
Med hjälp av levande stearinljus har han gjort sotteckningar, precis som i 16-årsåldern när han besökte en mergelgrotta i uppväxtens Maastricht där turisternas facklor brukade färga av sig i taket.
Under arbetet lyssnade han åter på Joy Divisions låtar, som han gjorde i den åldern. Bland annat Dead Souls.
Han tar många okonventionella grepp. Krokodilträdet kallar han en stor målning, sammansatt av kvadrater, som hämtat motivet från djurparken i Amsterdam. Närmare bestämt avdelningen för krokodilerna.
– Men krokodilen är inte så viktig, det är bara växterna…
Holländaren Tom Bogaard flyttade till Sverige och gick Mejan 1989-91. Han bor i Göteborg, där flickvännen arbetar som konservator, sedan 2000.

JAN BERGMAN

 
 

070417
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst