Ernst Billgren
Makalös Inspiration
Läckö Slott, Kållandsö, Lidköpings kommun
9/6-26/8


DIALOG MELLAN
DET GAMLA OCH DET NYA

 
Ernst Billgren ställer ut på Läckö Slott
 
Läckö slott har ett makalöst projekt över sommaren. Barockslottets salar är fyllda med verk av Ernst Billgren, en av samtidskonstens riktigt stora och stilbildande svenska namn. Man har gjort ett urval av verk som startar intressanta dialoger mellan det nya i det gamla och det gamla i det nya.

Zenit träffar Ernst Billgren en stund före den vernissagen en strålande vacker lördag vid lunchtid. Och den första frågan handlade förstås om hur utställningen kom till.
Det var De la Gardie som ringde och frågade, svarar han med ett tvetydigt leende. Jag jobbar ju i hans efterföljd så det föll sig naturligt. Och så har jag ju gjort flera verk där Läckö och en del av barockens stildrag och idéer är del i motivet.



Utställningstiteln Makalös Inspiration kan tolkas på många sätt.
En tanke går förstås till ett av de andra De la Gardieska slotten, Makalös som revs efter en brand 1825. Det finns massor av stenar kvar. Jag vill bygga upp det sida vid sida med kungliga slottet så att Kungsträdgården inte hamnar i vattnet.
Ernst Billgren har gjort ett fotomontage, en bildmanipulation där Makalös överflyglar slottet i all sin prakt och ger Stockholm en helt ny profil från vattnet och Skeppsholmen.
Vi har valt verk som passar in i Läckös barockmiljö. Jag känner mig hemma här.



Det ser ut ungefär som hemma med stor takhöjd med överdrivna stuckaturer. Det finns många likheten mellan barockens bildvärld och min. Vi är egentligen mycket lika fast utseendena är olika.
Han har ofta undrat vad hans bilder föreställer, men inte kommit fram till något.
Men det uppstår ett laddat läge som gör att tankarna aktiveras och far åt alla håll. Som konstnär och upphovsman lämnar jag ledtrådar. Så får man göra sin egen historia. Ibland hör jag citat av mig själv som låter så bra att jag börjar säga dem. Så mycket kan jag säga att det handlar om ett undersökande av vad konst är och vad den kan användas till.



Han hade nyligen en utställning i Stockholm. Några verk därifrån finns med här.
 
På den utställningen gjorde jag målningar som utgick ifrån föreställningar jag har att folk har om mig och min konst. Jag gjorde de typiska Ernst Billgrenmålningar som alla tycks ändra sig och som väl egentligen aldrig har funnits tidigare.
Jag gjorde t ex målningar med rävar på. Det ingår i mediabilden av min konst. Trots att jag inte har rävar i min konst mer än i högst vart hundrade verk förknippas jag med rävar. På samma sätt hade jag gula glasögon två veckor år 2000. Ändå väntar sig folk att jag alltid ska ha de. Det är typiska exempel på att media skar skenbilder som blir sin egen verklighet som inte har mycket med verkligheten att göra.



Du är en av våra allra mest kända konstnärer. Hur fungerar vardagslivet som kändis?

När jag var på krogen för ett tag sedan kom det fram en kille och tittade länge på mig. Sen sa han: ”Jag känner igen dig!” Sen tänkte han efter en stund och utbrast:” Ja just ja, du är ju Naken Janne”.

Ge ett exempel på dina konstnärliga arbetsmetoder!
Ett tag skrev jag meningar på lappar. På en av den skrev jag ”Herre Gud har du gjort den där själv?” Sedan gjorde jag den här skulpturen. Det var min första mosaik och det är en konstruktion som kan ses som en triumfbåge, eller en öppen spis eller kanske en möbel. Den är stor och praktfull.
När jag ställde ut den första gången kom det in en man och tittade länge på den. En vände han sig till mig och sade: ”Herre Gud har du gjort den där själv?”



Hur får du dina konstnärliga impulser?

Jag hittar inte på grejorna. Det är mina idéer som föder dem.
Han använder djur som motiv, det ser man flera exempel på i den här utställningen.
Gör jag en människa blir det alltid någon annan. Djur är oindivider. Därför är det lättare för betraktaren att identifiera sig med djur.
Målningarna har ofta stora dekorerade ramar och en har till och med en sittplats inbyggd.
Jag vill att de ska ha tingliga egenskaper och se tingliga ut Det funktionella och användbara värderas ju så lågt. Det vi har nytta av är inte mycket värt. Det vill jag ändra på. Jag vill att mina verk ska vara både användbara och vara värda pengar.



På utställningen finns också några stramt dekorativa röllakansmattor.
Visst, jag är smygkubist när ingen ser det. Den ena är en abstraherad borg, den andra är en abstraherad trädgård. Och jag vill gärna jobba med olika projekt i olika material. Och det ska bli roligt att se hur de som skapar den förenklade mediabilden av min konst får det här att passa in i den form de vill pressa in mig i.´
Han har förstås föer projekt på gång. Just nu håller Ernst Billgren på att bygga en virtuell stad och en verklig by. Och skapar en kulturstad på nätet (se bl a
www.realtid.se).
Spelföretaget Mindark ringde upp mig och undrade om jag var intresserad av att bidra med några tavlor till spelet. Men jag ville istället vidareutveckla idén och designa en hel stad. Att jobba i spelsammanhang intresserar mig som konstnär. Konst som begrepp har spelat ut sin roll. Inte tänkte Da Vinci på vad som var konst när han tecknade flygplansritningar. Spel är som målningar fast rörliga. TV, målningar, spel, allt flyter ihop.



Den verkliga byn ligger på andra sidan jordklotet.
Vi försöker bygga upp en paradisisk by i Thailand. 150 hus ska det bli. Där kan man bo när man fyllt femtio och ska sluta jobba. Jag är där och jobbar ofta numera.
Jag jobbar också med en bok och en film i Thailand. Det blir en blandning av barnprogram, skräckfilm och barock. Ett typiskt Ernst Billgrenverk om det fanns några sådana.



Vilket av verken på den här utställningen skulle skulle du helst vilja ha hemma hos dig?
Så här dyr konst har inte jag råd med.
De verk vi får se på Läckö har samlats ihop från de samlingar de i vanliga fall finns.

BO BORG

 

 
 

070619
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst