Albert Herring
Komisk opera av Benjamin Britten
Läckö Slottsopera, Läckö slott, Lidköpings kommun
7-28/7

TOTAL SCENNÄRVARO 
Karolina Andersson i komisk småstadsopera
 

Årets sommaropera på Läckö slott är Albert Herring av den engelske nittonhundratalskompositören Benjamin Britten med unga sopranen Karolina Andersson i en ledande roll.
Och hon är släkt med den legendariske slottsherren Magnus Gabriel de La Gardie!

Varje år koras en majdrottning i den lilla staden Loxford på Englands östkust.
- Men just detta år är det kris. Det finns det inte en enda bland stadens flickor som är tillräckligt moralisk och dygdig, berättar projektledare Lena Sandstedt om handlingen.
- Den enda som fyller kraven är den blyge Albert Herring som arbetar i sin mammas butik, så det blir en majkung för att läxa upp stadens flickor.
På detta ämne gjorde den brittiske kompositören Benjamin Britten1947 en opera byggd på en novell av Guy de Maupassant.
Det är en komisk opera med allvarig klangbotten. Den är skriven strax efter andra världskriget.
- Vi lovar skratt, fantastisk musik och suveränt artisteri. Precis som det ska vara på Läckö slott på sommaren, säger Lena Sandstedt.
Föreställningens dirigent och konstnärlige ledare är den engelske stjärndirigenten Simon Phipps, som till vardags fungerar som konstnärluig ledare för musik i Väst.
Han bland många andra tunga meriter lett sin Simon Phipps vokalensemble till stora framgångar och internationella priser. Han är specialist på Benjamin Brittens musik och kände den store tonsättaren personligen, kunskaper han kan utnyttja fullt ut i den här föreställningen.
- Det här är första gången vi har en föreställning skriven på tjugohundratalet som Läckös sommaropera. Och då passar Britten perfekt, för han stod med ena benet i det klassiska och det andra sökte sig försiktigt ut i det nya, säger Simon Phipps.
- Hans mamma hade en ramsa när han skulle sova: "Bach, Beethoven, Brahms och Britten". Och det märks att den tanken slog rot och att han lyckas förverkliga den. Han har ställt in sig i ledet som en klassiker i vår tid. Han var ingen exklusiv modernist, utan ville att hans musik skulle vara tillgänglig och användbar i samtiden.
Men det är krävande musik för de deltagande sångarna och musikerna.
- Det här stycket ställer helt andra krav på musikerna än att spela gamla klassiker. Det är tur att vi har så bra musiker i den här ensemblen, för då är allt möjligt.
Den yttre handlingen handlar under ytan om vem som får bestämma över vem.



- Och den ständigt aktuella frågan; hur långt kan man gå innan etablissemanget slår tillbakaka? Det är en på ytan trevlig småstadshistoria, med det handlar om vem som passar in och inte. Det var heta frågor för Britten som själv var en outsider genom sin homosexualitet och att han var pacifist i tider av krig.

Är det en modernistisk opera?
-
Britten hade den speciella förmågan att anpassa sig till den stora klassiska traditionen och ändå skaffa sig ett utrymme att vara samtida och nyskapande. Han både parodierar gammal opera och utvecklar själv samma tradition, säger Simon Phipps.
- Vi har jobbat hårt för att komma så nära verkets kärna som möjligt. Och när vi realiserar partituret blir det en rolig och underhållande opera med högintressant musik och många bottnar i det som på ytan verkar vara en litet fjantig historia.
I föreställningen deltar Karolina Andersson,som redan under sin studietid blivit kallad som inhoppare på Kungliga operan i Stockholm och gästspelat på stora scenen i Toulouse. Från hösten har hon kontrakterats av Komische Oper i Berlin.
Och mitt i karriären spelar hon nu på Läckö. Det är en händelse som ser ut som en tanke.
- Jag är faktiskt släkt i rakt nedstigande led med Magnus Gabriel de La Garidies faster! avslöjar hon med ett skratt.



Karolina är utbildad på Operahögskolan i Göteborg. Hon började hösten 2002 och går ut nu. Och innan dess har hon gått på en rad musikutbildningar varvat med universitetsstudier i bl a etnologi och privata sånglektioner.
- Vi har så mycket sång och musik i familjen. Alla mina systrar och kusiner sjunger och vi har familjekonserter i missionshuset ibland.
Karolina är sopran. Och en begåvning utöver det vanliga.
- Jag har lätt för att sjunga. Det tar längre tid för mig att scensminka mig än att sjunga upp mig.
Och den rutinerade konstnärlige ledaren Simon Phipps är mäkta imponerad.
- Karolina är en av de mest begåvade sångerskor jag jobbat med. Hon är en exceptionell artist. Hon har en ljus koloratursopran med en vacker klang. Hon är mycket musikalisk och lyhörd. Och, och det är viktigt i opera, hon blir en helt annan person på scen. Hennes scennärvaro är total, säger han.
Det sägs att det inte har hänt förut att någon som gått på operahögskolan i Göteborg fått en roll på Operan i Stockholm. Men….
- Vi fick sjunga för operaagenter. Och när det behövdes en innhoppare som Nattens Drottning på Operan i Stockholm frågade de mig. Och det gick bra, säger Karolina Andersson.



I stället för slutproduktion på skolan gästspelade hon sedan på Theatre de Capitole de Toulouse.
- Det var den förstaproduktionen jag var med ifrån början. Och det på en teater som står så högt på rennomélistan. Och jag fick sjunga en del fruktansvärt svåra koloraturer. Men det gick bra och jag fick fina recensioner.
Och i höst bär det i väg till Berlin.
- Jag var på audition. Och så fick jag ett tvåårskontrakt på Komische Oper i Berlin: Jag ska bland annat få sjunga i Mozartoperor som Don Giovanni och Enleveringen från Seraljen.
Hon spelar lärarinnan, Miss Wordsworth.

BO BORG

Scenfoto: Harald Jonsson 

 
 
 

070711
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst