Stewart Hearn, England
Glas
Nääs Konsthantverk
Till 2/9

 FÄRG OCH ENKLA FORMER
Stewart Hearn visar glas på Nääs
 
 Stewart Hearn har varit verksam glaskonstnär i över tjugo år och är väl etablerad i sitt hemland med egen glasstudio, London Glassworks, där han gör sin egen konst och bruksgods. Hans skicklighet gör att han anlitas som hantverkare åt andra glaskonstnärer: Han leder också  utbildningar och kurser. 

Stewart Hearn är känd för sin strikta kontroll över färg- och formprocess i skapandet av sina välbalanserade skålar och rena konstobjekt.  Han har ställt ut på ett flertal platser i Storbritannien samt i Tyskland, Hongkong och Japan.  Han ingår i Craft Councils samlingar.



Det är inte första gången han är i Sverige.
- För femton år sedan gjorde jag en resa till Småland. Glasrike var målet förstås. Och särskilt ville jag träffa några svenska lärare jag haft under min utbildning i Sutherland och som betydde mycket för min syn på glashantverk och skapande.
-
Jag blev mycket förtjust i Bertil Valliens sätt att jobba med glaset, både tekniskt men också för hans sätt att bygga in en historia i sina verk.
Han är fyrtiotre år och har jobbat med glas i tjugo år.
- Jag är en långvägare som fick börja i botten och har jobbat mig upp.
- Mitt arbete handlar om färg och enkla former. Jag vill att mina saker ska se enkla ut fast de många gånger varit komplicerad att göra. Och jag vill till skillnad från många av mina kollergor göra allt i verken själv. Hands on is where my passion is.



Det är svårt att sälja glas i England nu.
- Trots att jag har lättare än många får jag jobba med många olika aspekter av glas. Jag är designer, hantverkare och konstnär. Jag gör serier av efterfrågade produkter. Och jag tillverkar andras arbeten. Allt är roligt och lärorikt, men mitt hjärta är förstås i mitt eget konstnärliga skapande, som de verk jag visar på Nääs nu.
Han är mycket allround.
- Men min specialitet är färgat glas. Jag jobbar med svåra tekniker för att kunna hålla färgerna i mönstren åtskilda, så att de inte flyter ihop. Annas jobbar jag med kontrollerade mönster. När jag lyckas som bäst åstadkommer jag en kontrollerad explosion av färg. Andra gånger jobbar jag med enkla skålformer och försöker att ge dem kraften att uttrycksmässigt stå för sig själva. Då handlar det mera om funktion än ren skönhet. Med de blir ändå skulpturala.



En skribent beskrev hans utvecklig så här: ”På senare tid har dock Hearn Stewart börjat släppa på sin strama kontroll och i sina senare verk tillåter han sig att också utnyttja tillfälligheternas spel i skapandet. Resultatet är att en mer fysisk, påtaglig sensuell dimension har tillförts verken”.
Utställningen är faktiskt hans första separatutställning.
- Och då vill jag förstås visa nya och särskilt bra arbeten. Och Nääs är verkligen otroligt vackert. Och galleriet har suveräna lokaler som passar perfekt till konsthantverk. Och det fina ljuset tänder verkligen glaset. Jag ska verkligen försöka återkomma hit.
Med utställningen  inleds ett kulturutbytesprojekt mellan galleriet på Nääs och Flow Gallery i London. Som en följd härav kommer en rad  svenska konstnärer att få möjligheter att ställa ut i London.

BO BORG

 

 
 

070816
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst