GALLERIROND våren 2005

Galleri Majnabbe
2/4–17/4 2005

Kenneth Derlow



Teatrala rum och arkitektur är ett intresse hos Kenneth Derlow som vill strama upp motivet och ge djupverkan i flera plan. I sin oljemålning Blick av skog har han gått på med palettkniv och experimenterat med formen för att få en distans.
– När jag jobbar vid staffliet gäller det att hitta korrespondenter så det blir harmoni i bilden. De röda delarna var inte med från början, säger han.
Som utbildad formgivare och fotograf och med sin erfarenhet från reklambranschen är Kenneth Derlow intresserad av bilder han ser i tidningar; det kan vara en nyhetsbild, en färgbild eller en stämningsbild.
Ett litet utsnitt ur ett fotografi av en italiensk villa i magasinet Harper´s Bazar på 1930-talet har genom en lång process lett fram till målningar med huskroppar som han associerar till en skövlad by i Bosnien under balkankriget för några år sen.
– Det föds efter hand, det finns med i landskapet.
Han gillar vattenspeglingar, som finns med i flera oljor. Här målar han i tunna skikt med breda penslar, stöpplar med borste och tänjer ut konturerna. Det kan vara Prag som speglas upp och ner, man ser delar av valv och en kyrka.
Kolonner, portaler och arkader är vitala bildelement i flera målningar med en rumslig interiör. Inspirationen kommer från resor till Italien, han bodde i en bergsby i Toscana i tre månader, Frankrike och Grekland, där han var stipendiat.
Texturen i kolonn intresserar honom i en målning med bjärta färgval av rosa och pistagegrönt.
– Jag gillar den klassiska arkitekturen, hantverket. Det är en tidsbärare för mig, säger Kenneth som målar mycket akvarell när han är ute och reser.



Tre bilder är en svit halvabstrakta stadsmotiv och stora fyrkantiga industribyggnader, inpspirerad av ett fotografi han såg i en tysk tågtidning. Han älskar den röda färgen, vilket går igen med ett mäktigt gryningsljus i Röd horisont.
– Som betraktare ser jag att jag stod och tittade ut över en stad med motsatser, jag delade upp den. En stad kan ha olika ansikten.
Han jobbar ofta med teman. En tidningsbild från det judiska gettot i Lodz i Polen 1944 blev startskottet till målningar efter en kvinna i bilden, som han målat från sidan.
– Den har dykt upp i olika ögonblick i mitt liv. Jag har läst mycket om judarna och förintelsen.
Gamla tapetrester sysselsatte honom i flera år. Målningen Fragment, till synes ett skuggspel bakom ett grönt lövverk, är i själva verket en uppförstoring av tre tapetlager med avlagringar av limrester som revs ut från ett 1700-talshus på Söder.
– Man kan se det som en skog också. Det är kul när det är abstrakt…
De ihopfogade och pluggade hästarna i brons respektive trä (lind) bildar på sina vita podier en inplockad rumslighet som en förlängning av målningarna.
– De har en förebilder i konsthistorien. Förebilden är Marino Marini, det är en hommage till hans hästar med smala Iaconettiben, det är inga öron och mycket rörelser, säger Kenneth Derlow som hettat upp hästarna och vaxpatinerat dem.



– De får vackra rosor, pekar han.
På gjutna Pegasus sorg, namngiven efter poesins väktare, sitter vingarna lösa. Nog så symboliskt i tider av våld och krig.
Kenneth Derlow föddes i småländska Nybro 1944 men flyttade till Stockholm för att gå Nyckelviksskolan. Han har gått en kurs i muralmåleri i Umeå för Domenico Inganni och gjort sgrafitti i trapphus.


JAN BERGMAN