Erik & Eva
Göteborgsoperans Skövdescen 29/9-21/10
Turné 8-17/11
Göteborgsoperans lilla scen 21/11-2/12

 

NYSKRIVEN SVENSK KOMEDI
Romantiskt möte mellan vuxna 

 

Erik & Eva – en berättelse om att älska och våga, är en romantisk komedi om två människor, 30 +, som båda vaknar upp en dag mitt i livet och inser att de är ensamma och att någonting måste hända i deras liv.

Via en kontaktannons i en lokaltidning försöker de träffa varandra. Föreställningen är skriven av och regisseras av Martin Karlsson.
– Det är litet knöligt med genrebeteckning, säger Lars Hjertner som spelar den ena huvudrollen.
– Inget av de vanliga epiteten känns riktigt rätt. Visionen, och den jobbar vi stenhårt för att uppnå, är att talad teater, dans och sång ska mötas på lika villkor på ett annorlunda sätt. I den här förställningen väljer vi uttryck som uttrycker varje scen bäst. Och det passar bra i operans program nu; nyskrivet, svenskt och blandform.


Par privat och på scen: Lars Hjertner och Mia Ringblom Hjertner.

Det handlar om ett möte med förhinder.
– Det är en förvecklingskomedi. Publiken kommer att le igenkännande åt alla problem med vad man ska ha på sig på första träffen, vad man ska säga o s v. Det är en feellgoodföreställning, en romantisk komedi med livets svärta som klangbotten. Rapp och käck i dialogen ibland och emellanåt tungt och tårar. Kanske finns en litet parallell med stämningen i Grabben i graven bredvid, fast vi jobbar med en annan form för berättandet.
Det är två musikalartister och två musiker på scen. Även musikerna har talrepliker och fungerar som röster i form av Erik & Evas inre tankar eller bättre jag.
– Formen för föreställningen är helt annorlunda, säger Lars Hjertner.
– Det känns som att jobba med ett helt nytt språk faktiskt. Vi arbetar med en annorlunda dansstil, mycket modernt och vi jobbar mycket nere på golvet. All musik i föreställningen är nyskriven av Rickard Åström som varit kapellmästare i bl a Fame, Stoppa världen, The Rocky Horror Show och Skönheten och Odjuret. Det är en fräsch, häftig och annorlunda musik som är en blandning av folkmusik, jazz och litet allt möjligt annat. Tanken är att undvika den angloamerikanska musikklyschorna som vi sköljs över av dagligen.



Lars Hjertner beskriver sig som en rumpmas i förskingringen.
– Jag är stolt att säga att jag kommer från Tony Rickardssonland. Jag var mycket blyg i skolan. Men till allas förvåning, inte minst min egen, spelade jag ut stort i en skolteaterföreställning. Det gav mersmak. Sedan kom jag med i lokalrevyn, och det blev min teatergrundskola. Jag lärde mig att alltid göra det allra bästa med dom resurser man har i tex en amatörteateruppsättning.
– Efter lumpen blev det Calle Flygares teaterskola i två år. Sedan fick jag en roll i Himlaspelet. En kombination av tillfälligheter och talang gav mig huvudrollen i Himlaspelet efter några år. Jag spelade bl a mot Jarl Kulle. Den rollen blev mitt genombrott och inträde  min inträdesbiljett till branschen. Och sedan dess har det gått på av bara farten, trots att jag brukar skoja och säga at jag har mera inbillning än utbildning.



Nu är han fast knuten till Göteborgsoperan.
– Det började vid julen 1990 när jag fick ett vikariat på Skaraborgsteatern. Efter ett tag fick jag göra en rad stora och fina roller. Bl a i Stoppa Världen, Skönheten och odjuret, Grease, Rocky Horror Show och många andra.
Han har medverkat i musikalerna My fair Lady och Cyrano på Oscarsteatern och var den första mottagaren av Bosse Parneviks stipendium som delas ut i samband med Revy-SM.
–  Min styrka är att jag är så allround och har en artistisk bredd.
Äkta paret Lars Hjernter och Mia Ringblom Hjernter jobbar på Göteborgsoperan och delar huvudrollerna i Erik & Eva.
– Vi träffades på Oscarsteatern och funkar bra ihop både privat och professionellt. Dock tar vi aldrig med oss jobbet hem. Då är det dottern och familjen som gäller. Det känns lugnt och tryggt att spela mot någon som man känner så väl.

BO BORG


Scenfoto: Harald Jonsson
 

070929
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst