Eva Ström Svensson
Målningar
Galleri Stockselius, Skövde
Till 28/10


FÖREMÅLEN FÖRESTÄLLER INTE BARA SIG SJÄLV
 

Eva Ström Svensson målar stilleben och utsikter
 


Eva Ström Svensson använder ett bildspråk som de flesta av oss skulle kalla realistiskt. Hon målar utsökta stilleben och utsikter från sitt fönster.

Måleriet har en utomordentlig förmåga att skildra olika föremåls olika egenarter och säregenheter.  Föremålsuppställningarna ses i ett sidoljus som framhäver volym och tredimensionalitet.
En apelsin ser verkligen ut som en apelsin. En skrynklig servett som om man kunde gripa om den. Genom att vara uppriktig med vad man ser kan man lura ögat.



Jag är född i Göteborg, men uppvuxen i Kanada och USA. Jag började min konstnärliga utbildning på Pennsylvania Academy of Fine Arts. Sedan flyttade vi hem till Sverige. Jag började på Hovedskous målarskola 1969 och gick sedan vidare till Valand.
1975, efter avslutade konstskolor flyttade hon till Lundsbrunn på Västgötaslätten.
Jag och min man konstnären Jan Erik Svensson hade hört att bra hus var billiga där. Så vi slog till. Vi blev en liten konstnärskoloni med kollegor som Lars Johansson, Bengt Winberg, Edna Cers, Lars Erik Ström och John Ahlgren. Det är en lugn och kreativ miljö.



Allt hon målar föreställer något hon sett på riktigt.
Jag målar aldrig efter foto. Jag ställer upp mina föremål på ett sätt så att de påverkar varandra och målar live. Jag målar i oljefärg med smala penslar och tunna lager. Jag är mycket noggrann och omsorgsfull. Jag tecknar upp kompositionen i en färg. Sedan bygger jag upp bakgrunden och bestämmer om den ska vara varm eller kallare.
Hon målar i lager på lager.
Bygger upp allteftersom och förstärker här och där. Jag är noga med att ge varje material sin karaktär, särat och speciella textur. Här har måleriet egenskaper som gör det överlägset fotografiet. Glanser och speglingar i målningen blir både en måleriskeffekt och en symbolisk. Jag målar alltid i naturligt dagsljus. För mig är nog ljuset viktigare än färgerna.



Hon målar mest stilleben och interiörer i klassisk stil.
Jag ställer upp några enkla vardagsföremål i mitt rum. Ljuset faller in på dem, ofta från sidan. Det uppstår en stämning. Den vill jag försöka fånga för jag känner att den kan uttrycka en känsla.
Jag vill uttrycka en syn på tillvaron i mina målningar. Jag vill att man ska uppfatta mina målningar som påtagliga. Det är spännande när man kan måla ett ting så påtagligt att man kommer förbi det tingliga. Ofta är de fyllda av stillhet och melankoli. Jag tillämpar ett slags konstnärligt ”gräv där du står”. Målningen blir en glädje med livets vemod i botten.



Motiven är oftast föremål som finns i  min vardag och närmiljö. Några frukter. Några kärl. Kansken en skrynklig servett.
Eller utsikten från mitt rum med en glimt av utsikten genom mitt fönster
Stilleben kallas ibland för nature morte, död natur.
För mig ligger engelskans still life närmare. Det betyder stilla liv. Och stillhet och en känsla av att tiden inte hetsar vill jag gestalta. Att måla får mig att stanna upp och  verkligen se. Och jag tycker om att fördjupa mig i det enkla. Jag hoppas att mina målningar uttrycker en andlighet.



Tar man sig tid uppstår en meditativ känsla. Ibland lägger jag in några små fallna löv, en klocka eller ett par torkade grässtrån. De påminner om förgängligheten, livets skörhet, tidens gång och kanske döden. Men mina målningar är främst en hyllning till livet, men utan religiös underton i vanlig mening.
Favoritmålare är italienaren Moandi.
Han kan få föremålen att visa på något större än sig själva.
Hon ska närmast ställa ut i Götene, Lysekil, Göteborg och Lidköpings Konsthall.

BO BORG

 


 

071017
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst