EN RESA FRÅN SMAKFOSTRAN
TILL GENEROSITET

 

Ted Hesselbom vill bredda publiken på Röhsska Museet

 

 

En kulturell ”bakficka” genom en sidoentré dit folk kan fortsätta efter en teaterföreställning eller en konsert. Det är en av idéerna från den nye chefen för Röhsska Museet, Ted Hesselbom.

Efter drygt ett halvår är han varm i kläderna i chefsrummet i Carl Westmans tegelborg på Vasagatan från 1916, ombyggt 1961, som står inför en förnyelse. Både vad gäller hur man ska använda lokalerna och sammansättningen av publiken.
– Jag ser det från mitt perspektiv som marknadsförare, säger Ted Hesselbom som handplockades från Stockholm där han är framgångsrik reklamman i karriären med eget företag.
– Röhsska Museet ligger mitt i centrum i Sveriges andra stad, ligger mitt i shopping- och nöjeskvarteren, nära HDK och designskolan och övriga universitetet i det välbärgade Vasastan.
– Om det inte är dubbelt så många besökare på fem år har jag misslyckats. Det är märkligt att inte fler går in (93 000 förra året). Och att så många nya besökare har kommit i år.

Hur ska du bära dig åt?
– En viktig del är att museet är historia. Historia räcker inte som lockelse. Det måste stoppas in i en nutidskontext.
Utställningen Trendrapport 2008 som invigdes i somras berättar om vad som händer under historien utifrån branschens modekataloger.
– Det blir ett nytt sammanhang om vad begreppet 1700-talet är och inte är. Vad summan är. Här kan vi föra ett samtal med publiken som är lockad av trend. Men vi får locka med andra diskussioner också.
– Hur summerar vi 1900-talet? Då bar man svarta kläder och maskinen var hyllad?


Med Zandra Ahls protest mot modernismen i Trendrapport 2008.

Det gäller att prata om samlingarna på ett nytt sätt och att synas i olika sammanhang utåt som på Bokmässan och idrottsevenemang.
– Nästa år får Göteborg kanske VM i longbord eller skatebord. Vi har bestämt att göra en brädutställning som ska sträcka sig över sommaren. Det ger en ny publik.
Ted Hesselboms uppdrag är att bredda publiken. Den ambitionen omfattas av den andra HBT-festivalen som hålls 30/5-1/6, HBT-GBG. Lesbisk design före och under andra världskriget är ett av ämnena.
2008 har Röhsska Museet ett samarbete med Polen, som har ett rykte som homofobiskt land.
– Regeringen är emot men samtidigt är det en knapp majoritet. Tillsammans med polska kulturinstitutet ska vi visa den andra sidan av Polen. Krakow är en fortfarande en viktig gaystad i Europa.
Ett samarbete med den judiska församlingen ska resultera i utställningen Jude GBG med artefakter ut samlingarna i ett perspektiv av designhistoria. Ett annat samarbete sker med Iris, de persisktalandes paraplyorganisation.
Och ett på finska.
– I stället för att vända oss till alla gör vi motsatsen och vänder oss till varje liten grupp och får variation. Om vi får en ambassadör i varje grupp kan vi hoppas de ställer upp för oss sen, säger Ted Hesselbom.
– Det är ett kostnadsfritt sätt att bygga en långsiktig relation med fler göteborgare.
En utställning ska visa silversmeden Rosa Taikon som var rom. Ett annat av alla projekt handlar om alla som har något slags handikapp, synnedsättning eller sitter i rullstol.
  Vi ska förändra museet så det blir lättillgängligt.
En ny entré ska byggas in till den glasade Wernstedthallen från Chalmersgatan, där det blir lätt att rulla in.
– Glasen från 1930-talet ska ändå bytas ut.
Men det blir mer än så. Meningen är att den nya entrén ska öppna när huvudentrén stänger. Till en ny värld som kanske får benämningen Röhsska Café.
Gårdssidan byggs ut med ett glasat galleri på 100 kvadratmeter för vinnarna av Torsten och Wanja Söderbergpriset. Det ska leda vidare in till gårdshuset dit hela restaurangverksamheten flyttas och kan få rättigheter att servera vin och sprit.
Med nya toaletter för besökarna.
Wernstedthallen får 110 sittplatser vid bord längst med glasväggen samtidigt som utställningar visas i andra delar av det stora ljusa rummet. Kanske underhåller ibland ett kletzmerband eller en bögkör.
– Det blir en mixad lokal med mingel, mat och utställningar, sammanfattar Ted Hesselbom och noterar att UV-glaset som ska installeras tillåter museet att visa samlingarna (det finns nära 60 000 objekt i huset).
Ska bli klart till sommaren 2008.
Andra ändringsplaner gäller butiken och preparatoriet (ett slags sluss för objekt in och ut), på ömse sidor om huvudentrén, som kan flyttas. På så vis kan museet få nya utställningsytor ut mot Vasagatan.
– Det är viktigt att vi lockar publik. Jag har pratat med Västtrafik om att låta månadskortet gälla som entré. Folk som står och väntar kan slinka in.
Ted Hesselbom är själv bög och talar varmt om minoriteterna.
– Om alla minoriteter kan tycka om den här arenan så kommer de att kunna bjuda på sin kulturella nisch till andra som inte är med. Det blir en resa från smakfostran till generositet, sammanfattar han.
– Det finns en jättetradition av överklassighet och smakfostran på design- och konsthantverksarenan som Röhsska Museet är en del av. Det är ett problem som vi måste jobba med. Jag tror inte på smakfostran. Publiken vill vara med och påverka och snickra hunden i rondellen.
Museet har 60 anställda, varav 34 fast.
– De timanställda är utbytta med mångfaldsaspekt för religion, kulturer och åldrar. Det är lättare för en sminkad invandrarbrud från förorten att komma hit i dag och inte behöva känna att det är en kulturelit och vissa normer som gäller.



Den nye Röhsskachefen blev omskriven för köpet av en Jean-Paul Gaultier-klänning för 240 000 kronor.
– Det ska bli en permanent modeutställning på 1700-talsplanet, lovar han.
Ett annat uppmärksammat inköp är av erotiska träsnitt, så kallade shungabilder, ur japanska kuddböcker.
– De är från 1603-1867 under en epok när det sexuella inte var belastat med skam och skuld. Det var sex för lust.
Den till huvudstaden utflyttade skåningen blir göteborgare på allvar och har skaffat lägenhet vid Vasaplatsen, hans tredje efter Stockholm och Paris.
– Jag borde få rösta i tre regioner om jag avstod från att rösta nationellt, framkastar han apropå vår nya gränslösa omvärld.


JAN BERGMAN

 
 

071102
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst