Chennet Juhlin
Grafik
Skaraborgs konstgrafiska verkstad
17-25/11
 


DET SVARTVITA SOM EN PAUS
 
Chennet Juhlin använder kopparplåten som skisspapper

 

Chennet Juhlin är bosatt och verksam i Lidköping. Han arbetar som målare och grafiker. Just nu är han högaktuell på många sätt och platser. Han har en utställning med måleri på Galleri Helle Knudsen i Stockholm. Samtidigt visar han en stor grafikutställning , med ett drygt fyrtiotal blad på Grafiska Sällskapet, även det i Kungliga H.

Och i lördags öppnade han en utställning med grafik på Konstgrafiska verkstaden i Skövde.
Ja, det händer mycket nu. Det har också just kommit ut en bok om min konst. Den har en liten text och ett stort urval aktuella verk. Den här utställningen i Skövde är att utsnitt av det allra bästa jag gjort i grafikväg de senaste åren.
Utställningen visas i utställningssalen till den kollektivverkstad där han själv arbetar tillsammans med många kollegor från Skaraborg.
Skaraborgs konstgrafiska verkstad är en verklig tillgång för oss konstnärer. Den startades för tjugofem år sedan av konstnärskollegan Bernt Jutemar. Vi är honom alla tacksamma för det.



Chennet Juhlin arbetar både som målare och grafiker.
Jag är målare, men är helt fascinerad av grafiken. Den har öppnat en ny bildvärld för en målare som mig. Jag arbetar med torrnål och etsning. Mest i svartvitt , men det händer också att jag gör blad i färg eller med färginslag.
Det är skönt för en målare att få jobba i svartvitt. Det blir ett lugn i bilden jag uppskattar. Och det är något speciellt med grafiken. Jag har försökt måla en del av de här motiven, men det går bara inte.
Men när jag sätter mig med en kopparplåt och rispar, hamrar och pillar så kommer de här bilderna fram. Jag gillar det svartvita som en paus och replipunkt mot måleriet. Jag använder kopparplåten nästan som ett skisspapper. Jag vill ha svaret nu och grafiken skapar en närvaro. Det passar mitt hetsiga målartemperament.



Han gör en krigsbild varje år.
Jag ser olika krig strömma fram i tidningar och på TV. Det är fragment och ruiner. När jag är klar ser jag att en lie smugit sig in. Kanske finns det en inspiration från Goya som ju  skildrade krigets elände i serier av svartvita bilder.
I ett av bladen har han skildrat hur krigets bilder bokstavligen tränger sig in i hans huvud, en kombination av krigsbild och självporträtt.
I en annan har jag plockat ihop de figurer jag kallar ”krigets fotomodeller” i en grupp i samma bild. Jag blir galen i huvudet om jag inte får en sådan bild ur mig.



En annan återkommande motivkrets är fiskhuvudena.
Det motivet kom efter ett besök i Lofoten. Plus att jag gillar att fiska själv. Jag har torkade fiskhuvuden i ateljén. På senare tid har jag märkt att de börjar se ut som ett mellanting mellan fiskar och fåglar.
För mig handlar det mera om upplevelser jag varit med om.
Chennet Juhlin gör många självporträtt.
Man är ensam med sig själv i ateljén. Ibland blir man sitter man och bligar på sig själv. Det startar en intressant process som börjar med ett självporträtt och slutar som något annat. Det kan vara en blick eller en min som ta över.



I en annan bild fick han med en flock korpar som hackade i hans huvud.
Det kanske handlar om en konstnärs känsla av att bli uppäten av omgivningen. Kanske till och med den ångest det kan skapa. Men jag skiter i varför jag gör bilder.
Jag bara jobbar på. Det är nog den göteborgsanda jag är uppfödd i. Det handlar om att inte vara rädd, utan att jobba utan sidoblickar och ha ett rakt och ärligt tillslag.



Det är inte ofta landskap dyker upp i grafiken.
Men ibland överrumplas jag av en minnesupplevelse. Som i bladet Septembermålaren. Plötsligt en dag blev det höst i ett slag. Alla löv blåste bort från träden och fastnade på målarens regnrock. Ett sådant motiv är förstås oemotståndligt och måste prövas i flera tekniker.
Han skriver själv texter till några av bilderna.
De fungerar som utgångspunkt och inspiration till bilder. Jag har också fått mycken inspiration av den spanske poeten Lorca som gett mig mycken kraft och konstnärliga idéer.

BO BORG

 


 

071118
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst