Marie Capaldi
Målningar
Galleri 1
24/11-15/12


INNERLIGT OCH DRÖMSKT
Marie Capaldi vill fånga ljuset
 

Ljuset är det centrala för Marie Capaldi.
– Min föregående utställning var helt svart, svarta barockmålningar. Nu vill jag att pendeln ska slå över åt andra hållet, säger hon.
– Det är större, ljusare och som i en dröm.

Huset hon bor i ligger högt vid en sjö i Sparsör utanför Borås.
– Det är ett otroligt ljus. Det glödde i kakelbruket och jag blev fascinerad av att fånga ljuset en solig dag.
I målningarna figurerar ofta hennes barn, två flickor som är tvillingsystrar, 13 år och en son som är 9 som fick en valp i början av året.



Målningarna ligger nära fotorealism.
– Jag ville se hur långt jag kunde dra det åt det hållet. Det är fascinerande att måla på det här viset, tycker hon.
– Jag fångar det överjordiska drömska ljuset. Det är det tidiga vårljuset i det ljusa köket.



I flera målningar vårdar flickorna valpen ömt.
– De hade önskat den jättelänge. De har nästan guldfärgat hår, hunden är gul och parketten gyllene. Det blev ett vackert guldljus.
Det är ett harmoniskt måleri i olja på duk.
– Det kan vara att jag kompenserar mig. Jag har det inte så jättelätt. Men jag skulle inte klara av att måla svart, säger Marie Capaldi.
– Samtidigt vill jag måla det jag älskar mest, det är mina barn. Jag vill att kärleken och ömheten finns med. Det är mammans kärlek till barnen och flickornas ömhet gentemot hunden.



I en målning som skiljer sig från de andra står flickorna bortvända och tittar ut genom fönstret och den kolsvarta natten utanför.
– De har blivit tonåringar och tittar tillsammans ut en höstkväll. Rummet ser nästan ut som en klostercell.
En annan svart målning har motiv av Johanns av korset, helgonet med budskapet att inte förtvivlas.
– Kvinnan bredvid är jag som står med slutna ögon. Och ber, kanske, säger Marie Capaldi som har en italiensk far och har konverterat till katolicismen.
I det sista rummet finns målningar där hon har drivit upp färgen. Flickorna är fortfarande motiv men börjar bli mer olika varandra.



I ett av motiven står de i svarta klänningar framför en glasvägg i VIDA-museet på Öland och på andra sidan finns Hans Hedbergs skulptur av två svarta körsbär som förenas av sin gemensamma kvist.
– Symbolen för tvillingar är körsbär.
I nästan alla målningar har flickorna ögonen slutna.
– Jag vill ha det innerliga. Ingen tittar på någon.
Marie Capaldi gick Valand 1985-90 och träffade där maken Jarl Ingvarsson, som var gästlärare. Hon är uppvuxen i Biskopsgården, Göteborg.

JAN BERGMAN

 



 

071123
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst