Helén Tapper
Konstglas på egna ben
Galleri Art On
1/12 – 4/1


KONSTGLAS I EGEN REGI
 
Helén Tapper inspireras av den turkosgröna färgen
 

Det är åtta år sedan hon ställde ut i Göteborg. Men när Helén Tapper nu visar sina pjäser i glas på hemmaplan är det i egen produktion.

– Jag har jobbat med glaskonst i elva år på Johannesfors glasbruk i Småland men avslutade kontraktet för två år sedan. Nu arbetar jag helt i egen regi, berättar hon.
– Jag tog slut. Det kändes så. Att jobba i elva år, till slut blir det så många begränsningar när det gäller produktion och pris kontra marknad. Det är väldigt skönt att vara totalt fri.
Hon jobbar fram sina glasarbeten på studiohytter i Småland.
– Har precis börjat. Jag tar fram egna kollektioner i små upplagor eller unika bitar.



Hon visar ett par inslag ur sin nya kollektion Zeladoni, döpt efter den gröna färgen. Det är ett fat och en hög vas.
– Jag är väldigt förtjust när man kan skymta det vackra småländska glaset i en kollektion. När man klipper på färgen på det här viset händer det så mycket. Det går inte att hålla glasposten helt rund.
– Det blir organiskt i formen. Det beror på färgerna som man lägger på. Det är så levande, det är härligt.
Hon använder den turkosgröna färgen förutom den svarta.
– Det är en färg jag aldrig jobbat med. Det är så spännande och ger en doft av 1960-talet. Jag är född i början av 1960-talet och kommer ihåg de blommiga byxorna.



Vasen har en hög smal hals.
– Jag älskar att jobba med strama former. Jag har beskrivits som formstark och är fascinerad av form. Det här är en form jag är förtjust i. Jag tvingar glasblåsarna att värma upp halsen ett par gånger och låta den rinna ur, komma ut av egen kraft.
Helén Tapper gick ut HDK 1988, bor i Torslanda och har numera sin ateljé på Lundby Strand. Hon är känd för sina glaspjäser med anknytning till havet som till exempel en snäckskulptur med sjöstjärna på.
– Mina underbara havsindivider. De kommer ut min marina inspiration. Jag älskar havet. Det här är bläckfisk, visar hon.
– Jag hämtar inte allt nytt från västkusten. Jag har ingen båt men åker in till Feskekörka när jag behöver ostronskal för att modellera.



Hennes runda skimrande skålar i graal är dekorerade med humrar och räkor. Tekniken är en utveckling av pionjärerna Simon Gate och Edward Hald.
– Detta är ett graalämne av klarglas på vilket vi kränger på färgskikt. Glasblåsarna knackar av och kyler ner, jag tar med mig hem och graverar, fiskar till exempel, visar hon på en liten mörk glasklump.
– Det är väldigt små bilder på graalämnet. Jag graverar i färgskikten som är precis som en strumpa. Sen blåser de upp klarglaset så den blir större. Det kränger över ett nytt skikt för varje färg. Det är hemskt mycket jobb.



Hällristningarna i Tanum har inspirerat henne till blästrade motiv i en skål och en vas i klart glas men med en tung rödfärgad fot. Det är ett par som förenas och ett skepp som motiv.
– Den optimala bröllopspresenten, tycker hon.

JAN BERGMAN

 




 







071130
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst