Brita Melander-Jungermann
Galleri Skarliden, Vara
Keramik
1-16/12


GEOMETRI SOM OUTSINLIG KÄLLA
 
Brita Melander-Jungermann älskar hantverket i keramik

 

Geometrin är ett aldrig sinande motiv för Brita Melander-Jungermann som arbetar i keramik.
Om man vänder på en enda platta i ett geometriskt system ändras helheten totalt, säger hon.

Efter att ha gått Konstfacks keramiklinje 1953-1957 i en tid när det var lätt att få jobb började hon på Karlskrona porslinsfabrik. Där gjorde hon modernare dekorer till Percys och Skavonius klassiska serviser.
Jag hade redan då en strävan bort från guldet och det sirliga och ville hellre jobba med mera geometriserande mönster. Jag gjorde också en del fat och kärl själv.



Men, porslin gjuts eller svarvas som regel, och jag ville jobba mera direkt med keramik.
Så hon slutade på porslinsfabriken.
Jag blev sjöman. Kom till Västafrika och sedermera Japan. Där låg vi länge så jag fick tillfälle att bekanta mig närmare med den japanska keramik jag beundrade så mycket. När jag kom hem startade jag min egen keramikverkstad i Bjuv.
Efter år i Bjuv och Helsingborg hamnade hon i Nyhamnsläge i Höganästrakten.
Här finns en lång tradition av lerbrytning och keramik. Jag drejade mycket först, men det kom efterhand att bli alltmer utstmyckningsuppdrag på offentliga platser.



Då jobbar jag mest i högbränt stengods. Det är starkt och fungerar även utomhus.
Brita Melander-Jungermann har gjort en rad utsmyckningar bl a i Eksjö, Värnamo, Revinge och Helsingborg.
Jag tycket att det arkitektoniska tigger om geometriska mönster. Det är så lustfyllt att jobba med geometriska mönster i kombination med färg.
Jag använder de geometriska mönstren både i offentliga sammanhang och på min brukskeramik.

Konst eller konsthantverk?
Jag bryr mig inte om ordet konst. Ordet konst har blivit för konstigt. Keramik har sin grund långt tillbaka i tiden. Keramik är svårare än oljemåleri! Och jag har en stor beundran för hantverksskickligheten i ett arbete.
Kunnandet och övervinnandet av materialets motstånd och de tekniska svårigheterna skiljer agnarna från vetet. Om inte hantverket är bra blir inte heller konsten bra. Jag vill göra något som ögonen går till och inte kan låta bli.



På utställningen visas förutom relieferna än bruksgods och en skulpturgrupp.
Min mor var på ett åderdomshem. Minnena av det dröjde sig kvar. Och då började jag göra de figurer som till slut blev skulpturgruppen hemmet. Ville lyfta fram min mor och hennes kamrater inte som ”åldringar” utan som individer.
När Brita Melander-Jungermann fick besvär av sitt långvariga användande av giftiga glasyrer blev hon mindre verksam som keramiker.
Men när jag fick frågan om att göra en utställning i mina gamla hemtrakter kunde jag inte annat än tacka ja med lust och glädje. Men det här är nog min sista utsällning KANSKE!?



Galleri Skarliden i Vara har profilerat sig på textilkonst, grafik och foto. Men man har hållit dörren på glänt för annat som intresserar galleristerna. Som nu t ex när man har en utställning med keramik av Brita Melander-Jungermann.
Det passar väldigt bra, säger ena halvan av galleristparet bakom Galleri Skarliden, Göran Lidén. Hon är  född här i trakten, i Tyda. Men framför allt  är hon en intressant konstnär.

BO BORG


071205
Copyright: Zenit, kulturtidningen i väst