Gunilla Wänn
Tantus Amor Florum (Så stor kärlek till blommorna)
Samtal med Linné
Målningar och kuddar
Galleri Floras Rike, Botaniska trädgården
8/12-13/1


LUST TILL BLOMMORNA
 
Gunilla Wänn leker med Linné

 

Omslaget till Carl von Linnés praktverk Hortus Cliffortianus från 1737 pryds av Jan Wandelaars målning av naturens gudinna i en frodig trädgård och Linné själv som Apollon som drar okunnighetens slöja från hennes ansikte.
I sin parafras låter Gunilla Wänn gudinnan trona i ensamt majestät medan Linné representeras av en hundralapp vid hennes fötter.

– Jag har tagit bort Linné och plockat fram det kvinnlig men han får vara med där nere i alla fall. Att naturen ska exploateras är ofta ett manligt tänkande. Linné var ute efter att naturen skulle användas och att man skulle få in pengar till Svea rike, säger Gunilla Wänn.
– Här vill jag att hon ska stå för sig själv. Hon behöver ingen som drar bort hennes slöja.

Du vill återupprätta henne?
– Ja, jag vill det. Det kvinnliga. Och sen tar jag det som en lek. Jag är inte så gravallvarlig. Jag beundrar Linné men tycker att man gott kan leka lite med honom.
Hon har satt upp citat från Linné på väggarna vid varje målning, t ex Blommorna är växtens blottade kärlek eller Kärleken förenar växterna. Översatta från latin.
– Jag har tagit fasta på att han beskrev växterna poetiskt. Det blev det roligaste. Att plocka fram hans kärleksfulla ödmjuka texter om naturen. Mina bilder är samtalet kring de texter han skrivit.
Gudinnan i originalet är inte namngiven men kan vara blomstergudinnan Flora. Gunilla Wänn kallar sin variant Titania efter Oberons fru som är kärlekens gudinna i Shakespeares En midsommarnattsdröm.
Hon har tagit bort och lagt till och målat ett lejon vid hennes fötter.
– Här finns exotiska frukter och bananplantan som jag förstorat. Det är en fantastisk växt. Jag har lagt till fikon och ananas.
Hon har byggt upp ett slags altare vid målningen som hon placerat på kortväggen.
– Den här lokalen är så kyrklig och det är vackra fönster. Jag har hela tiden haft den framför mig och att det ska vara ett altare. Jag upplever det som ett kyrkorum.
– Jag har gått på botaniska jättemycket och lokalen är som klippt och skuren för att ställa ut i. Jag bodde i Göteborg i fem år men flyttade till Stockholm. Jag har använt mig av den här oasen och tagit många fotografier här på botaniska och på egna tulpaner.
– Det är häftigt att förstora. Läckert.
Hennes blomstermålningar med uppdragna detaljer av krusiga tulpanblad och taggar på stjälken blir stora och svulstiga, nästan barocka.
– Jag dräglar över renässans och barock. Det är häftigt. Växterna är oöverträffade med sina färger, former och dofter. Det är prickar och ränder och fröställningar som helt symmetriska. Underbart.


Blominfarkt.

En stor målning sprängfylld av blommor i ljuva färger kallar hon Blominfarkt.
– Det är rena överfallet. Jag har lagt in bitar av blomstertapeter för att visa hur vi använder oss av naturen. Den är alltid en inspirationskälla.
En annan akrylmålning på samma tema kallar hon Häxväxter. Den visar naturens andra sida, den farliga.
– Här finns giftiga växter som bolmört, belladonna, trolldruva och spikklubba.
De starka färgerna är näringen i måleriet som genom blommornas väsen och former får en erotisk framtoning.
– Linné var hur frejdig som helst och jämförde människornas sexualitet med växternas. Han höll jättepopulära föreläsningar.



I mitten av rummet ligger hennes broderade kuddar på höga svarta montrar. De är gjorda med motiv efter årstiderna. I höstkudden ser vi en älg och lingon i skogen. Mot det svarta tyget lyser färgerna i garnet.
– Det har jag suttit med länge på kvällarna.
Gunilla Wänn är utbildad på Textilhögskolan i Borås och gick tidigt två år på Pernbys målarskola i Stockholm.

JAN BERGMAN

 
Fotnot. Praktverket Hortus Cliffortianus beskriver holländaren Cliffords spektakulära trädgård.
 

071208
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst