Elli Hemberg 1896-1994. En konstnärsbiografi
Stiftelsen Elli Hembergs förlag

"ATT VARA NÖJD ÄR ATT VARA DÖD"
 
Konstnären Elli Hemberg presenteras i en ny bok


                Stefan Hammenbeck är en av skribenterna i boken.

"Slår man sig till ro är det förkylt. Det har jag aldrig gjort. Att slå sig till ro är att vara nöjd. Att vara nöjd är att vara död".
Det sade konstnärinnan Elli Hemberg (1896- 1994) i en intervju i samband med på en vernissage på sin 90- årsdag 1986.

Sådan var hennes konstnärsattityd under hela hennes åttio år som konstnär.                                     
I lördags var det releaseparty på Skövde Konstmuseum för en ny bok om konstnärinnan. Den innehåller texter av ledande konstvetare och Hembergexperter som Stefan Hammenbeck, Beate Sydoff, Oskar Reuterswärd, Bo Lindwall och många fler.
Primus motor är förre chefen för Skövde konstmuseum, Östergötlands länsmuseums konstchef Stefan Hammenbeck.
Arbetet med att göra den här boken började när Elli Hemberg avled 1994, berättar Stefan Hammenbeck. Vi gjorde bland annat en stor retrospektiv utställning med hennes verk på Skövde Konstmuseum det år hon skulle ha fyllt hundra 1996.
Elli Hemberg föddes i Skövde och gick i skola där. Men hon tog studenten i Uppsala för det fanns inget flickläroverk i Skövde. Från 1920- talet är hon bosatt i Stockholm och verksam som konstnär.


Elli Hemberg.

Före 1949 sysslade hon med konventionellt föreställande måleri med motiv som landskap, stilleben och porträtt. Hon arbetade bl a i den så kallade nysakliga stilen där Arvid Fougstedt och Otte Sköld var de ledande namnen. Hon jobbade i olika stilar och såg sig själv som en hoppjerka. Det hon en gång gjort var redan passerat för henne. "Blir man för skicklig blir det farligt för då går det rutin i skapandet", menade hon.
1949 blev ett märkesår i hennes skapande.
Då fick hon tag i skriften The Elements of Dynamic Symmetry av Jay Hambridge. Hon fick genom den insikt i ett dynamiskt proportionssystem som innebar att hennes konstnärskap tog en ny riktning. Skriften bekräftade tankar hon gått och burit på. Och redan 1950 kom de första abstrakta kompositionerna i den stil som man förknippar med hennes namn.

Vari ligger hennes konstnärliga storhet?
Hon gör något som ingen annan gör. Och den dynamiska symmetrin var hennes redskap. Vecklar man ut hennes bilder hittar man alltid bestämda proportioner. Denna regelmässighet kombineras med hennes konstärliga lekfullhet. Hon ger uttryck för en existentiell dimension utifrån naturvetenskapliga rön som låg i tiden.


Självporträtt.

Hon använde stålplåt i många av sina arbeten för att spegla in naturen i de strama, men energiladdade verken.
Hon gjorde många offentliga verk.
Flera finns i Skövde, Linköping och Norrköping. Den mest kända är väl den i folkmun kallade Fjärilen som står i Rålambshovsparken i Stockholm. Den gjordes 1978. Den var gjord i en stil, ett mellanting mellan skulptur och arkitektur som är så typisk för henne och som hon utvecklade och succesivt förfinade under femtio - och sextiotalen.

Kommer det fram något nytt i boken?
Flera författare försöker på olika sätt att sätta in henne sin tid och i sitt konstnärliga sammanhang. Vi vill råda bot på att hon är underskattad och förbisedd i konsthistorien. Den legendariske konstpedagogen Carlo Derkert sa en gång att om Elli Hemberg hade varit verksam i Frankrike hade hon tillhört de ledande konstnärerna och arkitekterna. Så har det inte riktigt varit här. Men boken ger nya konsthistoriska rön och infallsvinklar.

Hur ska hon placeras in i konsthistorien?
Det frågar alla. På tjugotalet var det lätt att placera in henne bland de nysakliga. Men efter 1949 är det svårare. Svaret är helt enkelt att hennes senare arbeten är så unika att de gängse konsthistoriska kategorierna inte passar.


Skulptur i Skövde Konstmuseums samlingar.

Hennes konst måste väl ses som teoretisk och intellektuell?
Man kan inte säga att hennes konst är intellektuell. Snarare sensuell. Hon arbetar med ett förhållande mellan det sinnliga och det intellektuella.

Vad beror det på att hon trots sin konstnärliga storhet och betydelse hamnat i skymundan?
Det ska den här boken råda bot på. Men en sak är säker. Hon skulle ha haft en betydligt mer framträdande position om hon varit man. Och nu när Skövde museum har en stor samling av hennes bästa verk och Moderna Museet nyligen köpt in flera verk kan nog hennes position i konsthistorien successivt rättas till.

BO BORG 

 
 

Självporträtt.


071209
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst