Morgan Ekerås
Grafik
Anna Johansson
Målningar
Galleri Rita
26/1-7/2

 HANTVERKET GER TID ATT REFLEKTERA
Morgan Ekerås gillar motståndet i kopparetsningen
 

Datorbaserad grafik har blivit populärt men Morgan Ekerås som gått i lära på klassiska Atelier 17 i Paris håller sig till det gamla hantverket.
– Jag gillar motståndet när jag står där med syran och plåtar. Det ger tid att reflektera över vad jag är ute efter bild- och färgmässigt, säger han.

Rent tekniskt handlar det om kopparetsning med viskositetstryck. Han färgar in plåten och valsar på oljemättade färger som separerar. För att få djupetsning på så kallad flatbitning får han hålla på nästan ett dygn.
– Det går åt mycket järnklorid.
Han målar på med asfaltlack som täcker ytor som inte ska etsas men med hjälp av harts på plåten kan han spräcka upp ytan. För att skapa motivet använder han en spegel och måste tänka ett steg längre.
– Allt blir spegelvänt. Mörkt kan bli ljust.
Processen ger ett stort utrymme för överraskningar.
– Jag kan styra till en viss gräns. Men sen lever syran och plåten sitt eget liv i syrabadet. Jag tappar kontakten över vad som händer, säger Morgan Ekerås om tekniken som beskrivits som att rista med järn i barken.
  Det blir en råhet över det.



Motiven är abstraherade landskap och bilar, ofta i gnistrande men dämpade färger med en rimfrostliknande relief som gör att betraktaren vill röra vid bilden. Ett motiv med ett hus med en röd port kommer från en tidigare utställning med tema kvarter.
– Den gillar jag mycket själv. Den är vacker med stengrunden och träfasaden. Tekniken gör att det blir gammalt och slitet.
Vinterljus kallar han ett naturmotiv.
– Det är träd där ljuset kommer igenom och en snökänsla framtill. Men den var inte planerad. Det var ljuset jag var ute efter, säger Morgan Ekerås.
– Det är så varje gång, du vet inte exakt vad det blir. Av det får jag kickar.
I mitten av 1990-talet gick han ett år på Atlier 17 i Paris, skapad av föregångsmannen Hayter i slutet av 1930-talet.
– Jag gick Hovedskou och blev rekommenderad. Picasso och alla stora tryckte där. Det fanns kvar en gammal koppartryckpress från den tiden.
En lärorik tid.
– Det var helt otroligt. En kick.
Hans motiv är inte tillkomna i datorn som många tror.
– De är gjorda på fri hand.
Men han skissar och fotograferar och sitter vid datorn och bearbetar förlagorna.
Han är numera ansvarig för grafiken vid KKV som köpt in de nödvändiga valserna. Morgan Ekerås är född i Göteborg, uppvuxen i Herrljunga men bosatt i Färjenäs på Hisingen, ett länge nerkört och bortglömt område.
– Nu börjar det bli städat. Det är många ateljéer och kreativt folk. Jag har eget hus med ateljé.

JAN BERGMAN



Läs om Anna Johanssons utställning av målningar >>>
 

080131
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst