Uwe Kersten
Skulpturer och måleri
Vadsbo konsthall, Mariestad
26/1-10/2


HELA SPÄNNVIDDEN  
Uwe Kersten visar ett myller av former och material

 

Som konstnär är Uwe Kersten skulptör med ett förflutet inom tecknings-, grafik- och målerikonsten.
Allt är ett samspel för mig, säger han.

Inomhusskulpturer och offentliga verk utomhus är viktiga för honom.
Så när jag nu får tillfälle att visa mig i Mariestad visar jag skulpturer i diabas och granit, bronser, tempera och oljemålningar, emaljer och stenlitografier. Det är roligt att visa upp hela spännvidden i mitt skapande.
Jag ställde ut här 1988, men då var det mest miljöbilder. Nu vill jag visa hela bredden.



Utställningen är ett myller av olika former och material. Och han jobbar också med flera innehållsliga teman.
Som uppvuxen i DDR reagerar jag också mot alla sätt att registrera människor, säger Uwe Kersten som gjort bilder med streckkoder som motiv.
Jag tycker inte om att dataindustrin börjat med streckkodsregistrering. Till slut blir din namnteckning mindre värd än datakoden.
Han pekar på en stor emalj som domineras av ett streckkodsmönster. Och på en målning som fått titeln Babels berg.



Många av hans bilder innehåller en kritik mot miljöförstöringen.
Jag har varit engagerad i miljöpolitik sedan 1970-talet. Jorden är så fördärvad att djuren dör. Människor har gasmasker och överlever ett tag till. Det måste till ett nytänkande. 
Han har gjort en parafras på Botticellis Våren med en fågel i stället för kvinnan.
Man kan vara innehållsligt litterär i bilderna. Och det är jag ibland. Men i skulpturerna är det taktila det viktiga. Tar man fasta på det kommer man bort från det illustrativa.
Han har ingen speciell stil utan känner sig fram i alla.
Min förebild är Henry Moore som till och med kunde skulptera med tomrummen. Jag lämnar borrhålen kvar i mina stenar, det ger en påminnelse om tillkomsten och därigenom en extra dimension.
Vi bohusstenhuggare vill visa stenen som den är. Vi har slutat med att polera stenen som man gjorde på 1800-talet. Sten är ett klassiskt skulpturmaterial som kräver stor koncentration och lever mycket länge. Det ger en särskild belöning när man lyckas.



Han jobbar i brons också och visar småbronser med frukter och andra organiska former som motiv. Här finns t ex en serie skulpterade brödfrukter som han tycker är mycket vackra.
Bronsen ger mig möjlighet som skulptör att jobba med mera detaljerade former i stort och smått. Jag patinerar i svart och så polerar jag fram blankt ljus.
Han har gjort många offentliga skulpturer i Göteborg och på många andra platser. 
Det gäller då att göra konst som folk respekterar för då blir verken inte vandaliserade, och det har aldrig något av mina blivit.
Ett verk som många sett är hans logotyper för BK Häcken och Gothia Cup.
Jag har också gjort en stor skulptur till BK Häcken. Andra skulpturer står i Gammelstadshallen och Torslanda Torg för att bara ta ett par exempel.  



Uwe Kersten har rest mycket och det sätter sina spår i hans konst. Han har motiv som skildrar minnen från Kina, Skottland och Island.
De skulpturer som har valstjärtar som motiv är intryck fån en resa på Grönland. Jag har gjort dem som en hyllning till den utsatta valen och jag har gjort varianter i diabas och röd och grå granit. Och i Kina gjorde jag den här 8 m höga stenskulpturen på ett skulptursymposium, säger han och visar ett foto.
Den är nu permanent placerad i en park i Shanghai.



Uwe Kersten flydde från Öst- till Västtyskland på 1950-talet. När det blev dags för militärtjänst där flyttade han till Sverige.
Jag gick på HDK i Göteborg 1963-1968. Jag har en bakgrund som reklamare och grafisk designer, men konsten har allteftersom tagit överhanden. Men jag jobbar fortfarande som frilansande art director men det är mera sporadiskt numera.

BO BORG

Fotnot. Uwe Kerstens verk ställs också ut på Färgelanda konsthall,
31 mars - 28 april 2008

 

 
 



080201
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst