Shahla Aramideh
Fotografier
KC Väst
2-17/2

HON VILL PÅVERKA MED SKÖNHET 
Shahla Aramideh närmar sig måleriet

 

Den mest fantastiska konsten finns i blommorna. Shahla Aramideh hjälper oss att se det som finns i vår närmaste omgivning i sina fotografier.
– Jag tror att man kan göra skillnad genom skönhet, säger hon.

Hon reagerar mot nedsmutsningen våra sinnen utsätts för i den dagliga nyhetsrapporteringen.
– Vi överexponeras dagligen i massmedia med hemska bilder av blod och krig. Fotografer fångar människor i deras mest hjälplösa och hederslösa stunder på ett orespektfullt sätt.
– De gör det för att skildra nutiden och få människor att bli berörda. Men det blir en motsatt effekt efter ett tag. Människor orkar inte ta till sig. Jag vill bryta detta med ett annat bildspråk.
Hon vill väcka till en upplevelse av skönhet med något vackert i bilderna som lockar och får oss att öppna ögonen.
– Jag vill ge människor en chans att stanna upp i livet och fördjupa sig i bilderna som handlar om liv och död, längtan, kärlek, besvikelse och olycka, säger Shahla Aramideh.
– Det handlar om att bli berörd och låta egna fantasier flyga iväg och ge den kreativa sidan hos människan en chans och inspirera till något fint.
Nyckeln är att vara nära naturen. Vi är en del av denna helhet. Allt hänger ihop. Speglingar, en fotografisk berättelse om livets mysterier inspirerad av naturen, ingår i ett större projekt med namn ”När?natur!”.
– Det gäller allt som vi i vår stressade vardag går förbi obemärkt. Sådant som vi har i vår omgivning. Vi kan se skönheten när vi skär en paprika eller biter i ett äpple, till och med om det är ett ruttet äpple.
Hon använder en svart bakgrund för att blomman ska komma i fokus och kommunicera på ett tydligt sätt.
– Den kreativa processen börjar långt innan jag trycker på kameran och fortsätter långt efter. Jag vill jobba överskridande med olika medel och uttryck. Jag närmar mig måleriet och att det blir ett hantverk, säger Shahla Aramideh.
Hon har rötterna i Iran men det har ingen betydelse.
– Jag är en kvinna på jorden.
Utställningen inramas av ljuva dofter från liljor i vaser samt stämningssfyllda värmeljus som sprider ett varmt sken. Bilderna ska bli en ordlös bok.
– Jag bryr mig inte om vad arterna heter. Det har ingen betydelse i sammanhanget.
Ett annat bildspråk använde sig hon av även i hennes projekt om den tragiska branden vid Backaplan som var hennes magisterexamen på fotohögskolan.
Hon fotograferade minneslappar som sörjande lagt på marken under en längre period när texterna med tiden blev smutsiga och översnöade.
– Jag ville arbeta med ett annat bildspråk för att visa processen som ett sorgearbete tar. Jag skulle vilja göra en bok med bilderna från branden till tioårsminnet av branden i november.
Nästa projekt är påsksalongen på Tjolöholms slott där 17 konstnärer deltar.

JAN BERGMAN

 


 








080215
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst