Peter Apelgren
”Natural Morte”
Avalon Hotel
21/2-2/3
A Gallery
23/2-2/3


VÄVER SAMMAN VÄRLDAR 
Peter Apelgren blandar bilder från museum och hotell
 

Likheterna är fler än man tror. Det säger Peter Apelgren om sitt fotoprojekt där han blandat bilder från Naturhistoriska museet och hotellet Avalon.
Ett tiotal fotografier är presenterade som kopior på väggarna, dock är de cirka 150 bilderna främst blandade i ett bildspel. För Peter Apelgren är det en kick att få visa utställningen Natural Morte på hotell Avalon med bland annat Naturhistoriska museets chef bland gästerna.

Det skulle nog inte gå att göra tvärtom, säger han vid förhandsvisningen på hotell Avalon.
Naturhistoriska museets samlingar av uppstoppade djur lämnar förvisso utrymme för besökarnas fantasier, men visningarna av djurlivet i skog och på savann torde främst vara avsett som kunskapskälla för dem som vill veta hur en okapi, en björn eller ett lejon ser ut. Kring namnet Avalon kretsar istället de keltiska myterna om kung Arthur som en dimma. Det ligger en spänning i att sammanföra dessa två världar av ett hus för döda djur och ett modernt hotell i ett bildspel, menar Peter Apelgren.



Naturhistoriska museets uppstoppade djur sitter förstås i bur, bakom skyddande glas. Även på Avalon utspelar sig mycket bakom glas beroende på ur vilken vinkel betraktaren ser, visar Peter Apelgrens bilder.
Bildspelet och bilderna kommer att visas på A Gallery fram till 2 mars. Bildvisning på hotellet har också andra fördelar, enligt fotografen. Han vill ge en mer direkt upplevelse av konsten och visa bilder på ett ställe där man inte är skyddad av konventionerna kring och förväntningarna på en fotoutställning och där besökarna redan vid entrén tagit på sig sin ”fotoutställningsblick”.



– Även om djuren är uppstoppade känns de ändå lite otäcka, säger Peter Apelgren och pekar på brunbjörnen Göran från Hälsingland som exempel.
Trots att Göran till det yttre är sig lik sedan han lufsade omkring i skogen och åt blåbär för 100 år sedan består han trots allt numera till 95 procent av halm, förklarar Apelgren och uttrycker samtidigt sin beundran för det hållbara hantverket med konservering av djur.



– Vi lever så kort tid här, det finns inte många tecken på att vi funnits. Det är inte alla björnar som har turen att bli uppstoppade och får finnas kvar, konstaterar Göteborgskonstnären. De flesta multnar ju bort i skogen.
Budskapet i Natural Morte är därför inte särskilt svårformulerat.
– Lev nu.

KENNETH ERIKSSON

 


 







080223
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst