Canal Cheong – Jagerroos                   
Galleri Viktoria 1-19/3
Måleri


SMÄLTER SAMMAN ÖSTERLAND OCH VÄSTERLAND 
Canal Cheong-Jagerroos låter många skikt berätta

 

Den kinesiska konstnären Canal Cheong-Jagerroos, är betydligt mer känd utomlands än i Sverige och brukar allt som oftast ställa ut i Paris och New York. Numera bor hon i Helsingfors, har rest omkring mycket och bott litet varstans i världen med sin man.

– Vi kom Finland för två år sedan; det är skönt för våra två barn att bli bofasta där. Min österländska kultur smälter samman med västvärldens och med Afrika, som jag också lärt känna väl, under många år. Jag föddes och växte upp i Macao, en speciell administrativ region i sydvästra Kina.
– Sammansmältningen av kulturer gäller i hög grad också mitt måleri, där jag både tekniskt och måleriskt, låter många skikt berätta genom varandras färgytor, berättar Canal Cheong-Jagerroos.



Målningarna består av minst fem lager av mycket tunt rispapper, i några hela sju lager. Lagda över varandra kommunicerar de inifrån det allra innersta, med bildens yttersta lövtunna yta. Den färdiga målningen blir inte tjockare än allra högst en millimeter. Canal målar med särskilda färger, ett kinesiskt bläck och en tusch, som bara fungerar med det här papperet. Hon arbetar också med modernt balanserande färgelement.
– Grunden till min konst finner jag i antikens Kina, i en uråldrig visdom. Filosofen Lao Tse är min största läromästare och inspiratör. Taoismen betyder mycket för mig både i vardagslivet och i konsten. Jag behöver vara helt lugn när jag målar. Då kan jag gå in i en målning och låta mig uppslukas av dess inre världar.



– Under dessa perioder tittar jag aldrig på TV, anser att nyheterna är så dåliga och destruktiva att all energi bara rinner ut. Den konstnärliga processen är ett slags väntan, själva kärnan i taoistisk filosofi. Jag går djupt in i målningen; det är ofta svårt att veta när verket är färdigt.
– Men när jag väl har övertygat mig om det, gäller det att skapa ett avstånd till målningen, så att jag inte går in och börjar peta igen. Det är väldigt viktigt för mig att målningarna kommunicerar. Var och en är naturligtvis fri att tolka innehållet i alla tänkbara riktningar.



– Jag tycker att jag lever i en bra och välfungerande balans med mig själv, min familj och konsten. Måleriet är separerat från vardagslivet. Jag disciplinerar mig så att jag under perioder av dagen kan måla i lugn och ro.
En av hennes stora målningar bär i högre grad fram ett mer traditionellt kinesiskt måleri, om än delvis med modernitetens formspråk. Här samsas kalligrafiska tecken med motiv vars ljusgråvioletta novemberstämningar inför den första snön inbjuder till en rent poetisk läsning av bildens skiftande ljus. Canal Cheong-Jagerroos översätter ett stycke ur ett kinesiskt poem, för att tolka bildens underliggande budskap:
Something is changing/in its own rythm/in its own way



– I Kina är poesi och måleri samma sak. Jag är bärare av en lång tradition; jag är också mycket påverkad av min far som är en välkänd målare. Jag studerade konst på högskolan i Macao, men för att få bättre kvalitet på utbildningen gick jag vidare i Guangzhou, en större stad i södra Kina.
– Jag kan sakna den gamla kinesiska kulturen och jag målar ofta in minnen av den i mina bilder. Det kan vara ett slitet kök med typisk solfjäder hängande på väggen för att fläkta över kaminens eld, det kan vara en båt, minnena av barndomens kompisar eller bara en vacker dag för länge sedan.



Men hon gör likadant idag, målar en vind eller en himmel.
–  Inspirerad rusar jag hem och gör massor av skisser. De rinner upp i mig som filmbilder. När idén blir mer synlig för mig börjar jag måla. Det handlar oftast om olika uttryck för skönheten i och omkring oss.

ANDERS THURESSON

 


 

080307
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst