Lars Agelii
Digigrafier och teckningar.
Galleri Edwin, Skövde
23/2-8/3

Dergårdsgalleriet, Lerum
29/3-13/4


LIGHTVERSION AV SURREALISM 
Lars Agelii gör absurda sammanställningar



Clownfamiljen 


Lars Agelii är reklammannen som på sin ålders höst full av vitalitet helhjärtat kastat sig in i konstens värld.
Han har utvecklat en foto-och databaserad teknik att göra bilder i upplaga som han kallar digigrafi.

Han gör bilder som bygger på gamla reklamtankar.
Jag utgår från fotografier jag tagit. Sedan bearbetar jag den i bildredigeringsprogrammet photoshop. Jag sammanställer fotona med bilder jag lånar ur t ex tidningsreportage.
Han vill göra absurda sammanställningar av oförenliga delar.
Min förhoppning är att det ska skapa dramatik och kanske locka fram ett leende. Genom att dra ut en idé till ytterlighet får man uppmärksamhet. Det är en av grundtankarna i reklamen som jag tagit med mig till mitt konstnärliga skapande.
Det har kommit mycket positivt ur mötet mellan konst och reklam. Andy Warhol var ju också reklamman. Jag jobbar gärna med övergivna föremål jag hitta, som bortslängt plastskräp eller ett lock till en sololjeflaska.
Betraktarna känner igen hans bilder på de absurda inslagen och humorn, som är karaktäristiska.
Typiskt är också att jag gör tekniskt korrekta bilder. Kanske en sorts lightvariant av surrealismen.

Hur ser du som gammal reklamare på skillnaderna och likheterna mellan konst och reklam?
Konst är ett farligt begrepp som jag undviker. Det finns bara bra och dåliga bilder.
I grunden är det bilder som poppar upp ur huvudet och måste fram.
I min bildvärld finns mycket godis som lakritsbåtar och geléhallon. Ibland kan jag inte låta bli att anknyta till lokalpolitiska debatter och göra min skämtsamma kommentarer.
I bilden ”Bowlingkloten intar Sandtorget” tar han upp debatten om bowlinghall i Skövde. Och han har gett sin kommentar till diskussionen om centrumhuset i Skövde.


Centrumhus

Det är ofta godis som engelska Tit Bits, geléhallon och lakritsbåtar i hans bilder.
Det finns en taktilitet i godis som alla an referera till. Och det smakar och det ger en välbehövlig kontrast och kontrapunkt till den hårda betongen. Godis bär känslor av välbehag, men kan också kännas hotfullt som i bilderna med lakritsbåtarna.
Han förknippas med begreppet digigrafi.
– Det är vår tids grafik: En bild som är gjord i datorn. Sedan skriver jag ut den på en skrivare eller i ett lab. Dataprogrammet photoshop har alla möjligheter. Det ena ger det andra när man jobbar i datorn.
Han visar också teckningar och någon akvarell.



Lars Agelii är medlem i konstnärssammanslutningen Ögruppen som bildades 1991 av galleristen och konstnären Björn Dahlberg, som nu driver Galleri Edwin. En namnkunnig medlem är Ulf Svenningsson på GP.
Vi besöker öar tillsammans, tecknar och målar hela dagarna och på kvällar och nätter diskuterar vi varandras verk. Nu senast var vi på en ö i Färöarna. På den här utställningen visar jag teckningar och målningar från ögruppresor till Antibes, Färöarna och Samos.
Hans konstnärliga förebilder är Miro och Magritte.
Det hoppas jag syns litet.
Ett drömprojekt vore att göra konstnärliga reklambilder för Bassets som gör den bästa engelska konfekten.
Ett sånt jobb skulle smaka fågel.


Flygande farkoster

Han har just illustrerat en bok om Verdis Opera Rigoletto med 8 uppslag datormanipulerade teckningar och målningar.
Lars Agelii är tecknare och illustratör. Fyller 72 i år.
Han gick på Slöjdföreningens skola (som HDK hette på den tiden) på 1950-talet.
Sedan dess har han varit företagare i reklambranschen hela sitt yrkesverksamma liv. Ett jobb som innebar mycket tecknande. Han har gjort illustrationer till sjukdomsbroschyrer och bilder om motion.
De senaste åren har han arbetat som konstnär på heltid.

BO BORG

 


 


080308
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst