Edna Cers
Mariestads konstförening
Vadsbo Museum, Mariestad
1-16/3


FANTASI OCH STÄMNING
Edna Cers vill få oss att njuta

Edna Cers jobbar med batik, ett komplicerat och tidsödande sätt att göra bilder.
Hon uttrycker sig i olika tekniker men just batiken har blivit litet av hennes specialitet som hon fördjupat sig i sedan början av 1960-talet och blivit tekniskt förfaren i.

Det är en urgammal indonesisk färgningsteknik. Huvudprincipen är att man reserverar den del av ett tyg som inte ska färgas genom att täcka den med vax, berättar hon.
– Det är inte så vanligt att man använder den i konstsammanhang. Den är ju tidsödande. Man får ta en färg om dan. Och kladdigt och söligt är det.
Hon reser mycket och intryck från hennes resor är viktiga. Liksom bilder av människor.
– Jag gör porträtt. Batiken gjorde att jag började med brons.
Hennes stenreliefer är ett slags teckningar i sten.
– Jag jobbar med mina stenarbeten på Råbäcks stenhuggeri på Kinnekulle. Även i dessa reliefer är teckningen grunden. Och i batiken tecknar jag direkt på tyget efter en skissförlaga.


Hon har ingen direkt stil.
– Det är mycket fantasi och stämning. Och så påverkar själva batiken mitt uttryck. Trots att jag är utbildad målare skulle jag inte kunna göra i olja det jag gör i batik. Batiken tar fram stämningar på ett speciellt sätt. Jag är intresserad av naturen och dess växtkraft och det vill jag ta med i mitt skapande.
Alla människor hon skildrar är inte porträtt.
– Elvis och Ingemar Bergman har förstås inte suttit för mig. Jag blev fascinerad av deras ansikten helt enkelt.
Hon lämnar ut sig och överlämnar till betraktaren att tolka.
– Jag vill att bilderna ska vara olika människors tolkningar. Det handlar om uttryck för intryck. Inte från drömmar, utan sådant jag sett och upplevt känslomässigt. Jag går ofta i kyrkor och låter mig påverkas av kyrkokonsten.


Men hon jobbar inte med symboler.
– När jag såg en vacker ros ville jag inte göra den till symbol. Jag jobbade i stället mycket för att få fram skönheten. Men jag kan inte förklara så bra, det är så känslomässigt.
Hon vill locka folk att titta flera gånger och då fungerar inte naturalismen.
– Jag har inget budskap utan vill att folk ska njuta. Att skapa bilder är en drift hos mig. Jobbar jag inte med bilder blir jag olycklig.
Hon visar också en rad teckningar från ett Gelbgjuteri.
– Det är blyertsteckningar och laveringar. Även i dessa är människan i centrum. Jag älskar att teckna kroppar.
Det är hennes omgivning som ger inspiration.
– Jag vill verkligen att folk ska uppleva.



Hon ska närmast ställa ut i Strömstad med ett barnbarn som är åtta år och som hon kallar en stor begpåvning.
– Och så följer jag med min särbo, som är jazzklarinettist. Och jag tecknar hela tiden.
Edna Cers är verksam är verksam i Sörbo skola i Lundsbrunn. Hon gick målarlinjen på Valand 1954-1955 och hade Endre Nemes som lärare. Sedan bodde hon i Spanien en tid.
Hon sökte en ny teknik när barnen kom i början av 1960-talet. Det blev batik, ett beslut hon aldrig ångrat.

BO BORG

 


 



080313
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst