Mats Svensson
grafik, teckningar, akvareller
Vadsbo Museum, Mariestad
1-16/3

NÅLEN OCH PLÅTEN
Mats Svensson förmedlar känsliga linjer
 


Mats Svensson är ett av de tunga namnen i den västsvenska grafiken. Han är en flitig utställare och är också verksam som föreståndare för den skarborgska grafiens Mecka, Skaraborgs konstgrafiska verkstad.

   Jag började som konsthatverkare i trä. För jag vågade i början inte tro att jag skulle kunna verka som Konstnär med stort K. men jag villa jobba med bild och hantverk.
Han gick på Capellagården 1975-1976.
  Men det var för mycket millimeterpassning och nollnollans sandpapper för att passa mig. Så jag flyttade tillbaka till Stockholm och jobbade med skåp och inredningar.
1980 började han en bildhuggarutbildning i Tibro.
  Det var en kvalificerad utbildning i traditionellt träarbete anpassat för möbelindustrin. Efter det gjorde jag inredningsjobb på restaurang i Stockholm och några fönsterluckor med rokkokodekorationer i Gamla Stan i Stockholm.
Men längtan efter att jobba mera renodlat med bild gjorde att han hamnade på Hellidens litografiutbildning i Tidaholm.
  Där jobbade man mest med färggrafik. Så det var när jag kom till Skaraborgs konstgrafiska verkstad och fick undervisning av nestorn i den Skaraborgska grafiken Bernt Jutemar som jag känner att jag hittade hem konstnärligt. Och sedan dess får man väl säga att den svartvita koppargrafiken varit min specialitet.



Intresset för hantverk och skarpa verktyg blev bryggan mellan träkonsthantverket och koppargrafiken.
Det är folktomt i mina bilder, men det finns spår av människor. Deras närvaro finns i en stängselstolpe eller en plöjd åker.

Vad är det som är så fascinerande med koppargrafiken?
Det börjar alltid med en stark lust att försöka översätta någonting jag sett. Motivet går genom mitt medvetande och genom min hand. Då förändras och personliggörs motivet.
Han tecknar förutsättningslöst.
När jag ser på teckningarna ser jag vad som skulle kunna bli en bra torrnål.
Teckningen har kommit att bli stommen i hans konstutövning.
För mig handlar det om att jobba med råskalans speciella poesi. Man har bara nålen och plåten. Det är enkelt och kan ändå förmedla känsliga linjer och låta dem bära känslor och stämningar.


Han jobbar med landskap och stadslandskap och hur de förmedlar ljuset.
Jag vill få fram spänningen mellan det svarta och det vita och allt det finstämda däremellan.
Bilderna är mörka och mörkret framhäver ljuset och dess nyanser.
Plåtens motstånd medverkar i bildernas tillblivelse. Jag får ofta höra att jag är en bra grafiker, men jag har en mera blygsam attityd till mina verk.
Han är musiker och spelar ofta på sina vernissager.
Jag varken kan eller vill vara utan musiken. Jag spelar gitarr, banjo, bas och munspel. Och sjunger.
Han är medlem i ett band som kallas High Preassure.
Vi spelar blues, country, irländskt och en del rock. Kanske finns det en koppling mellan musiken och konsten.Visst kan det finnas blues i mina bilder. Och grafiken och bluesen är formbundna konstarter. Man kan uttrycka sig rätt oändligt inom deras begränsing.



Som föreståndare på anrika Skaraborgs konstgrafiska verkstad, där han fick sin grundkunskap som koppargrafiker, får han vara mycket i verksamheten, träffa kollegerna och hela tiden vara i närheten av pressen.
Han ställer ut med Edna Cers som bl a jobbar i batik.
Våra verk fungerar fint tillsammans, klär varandra och kompletterar på ett fint sätt. Jag tycke om dialogen dem emellan.
Mats Svensson ska nästa gång ställa ut i Linköping i april.
 Jag funderar på att ta upp konsthantverkskunskaper. Kanske kommer jag att jobba med en kombination av trä och koppargrafik. Men det är för tidigt att tala om än…

BO BORG

 

 



080313
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst