Erik Hårdstedt
Målningar
Galleri Kim Anstensen
15/3-2/4


 KAOS OCH ESTETIK
Erik Hårdstedt gör det fula synligt


Indien är ett fascinerande land på flera sätt, tycker Erik Hårdstedt. Relationen till denna smältdegel speglar hans förhållande till närmiljön hemma.

I delstaten Goa med en tolv mil lång kust i västra delen av landet har han efter flera resor i landet fått flera vänner. Han var där igen helt nyligen.
I byarna och de mindre städerna vid kusten trängs ofta turisterna medan landsbygden någon mil in i landet kan ha en mer stillsam och oexploaterad karaktär.
Goa är schysst, där finns mycket kultur, säger Erik Hårdstedt som fascineras av att världsreligionerna trängs fredligt sida vid sida i Indien.
Förutom att det i Goa finns mer sol och värme än i gråa kalla Norden vid denna tid på året  uppskattar han att man i Indien har mer tid för varandra än han upplever att vi har i Sverige.



I hans bilder kommer de dubbla verkligheterna fram, i vissa arbeten är det tydliga inslag,  ibland bara svagt antytt under ytan.
Upphovet till denna stil stil är att Erik Hårdstedt vid ett tillfälle oavsiktligt laddade kameran med en redan exponerad rulle film. Bilderna som skapades av detta misstag låter bland annat höghus från Landala och Johanneberg skymta fram i en indisk stadsmiljö. Malören till trots blev bilderna användbara och gav honom nya perspektiv.
I Indien finns en oordning men ändå en slags ordning. Samma oordning finns här hemma i Sverige bara på byggarbetsplatser, förklarar han.
Det var skälet till att Erik Hårdstedt under flera år följde bygget av Götatunneln på Rosenlund och från denna process framställde ett 50-tal bilder. Vid byggarbetsplatsen pågick en ständig förändring som vi inte ser annars i samhället.
Ett inspirerande kaos. Och det måste se ut så där när de bygger, inte för att de vill utan av nödvändighet.



Han gillar byggarbetsplatser i allmänhet och över huvud taget ska det inte vara för snyggt och välordnat. Erik Hårdstedt utmanar gärna betraktaren genom att använda sig av slitna, gamla motiv och målar miljöer som inte alltid passar in i den välordnade världen.
Här i Sverige har vi en sådan sjuk ordning utåt, till det yttre. Inom oss har vi ändå kaos men döljer det väl.
Med akvarellteknik till bra bilder vill han ge dem en extra laddning.
Akvarellen har dåligt rykte bland konstnärer, dels betraktas den som skissmaterial och dels har den amatörstämpel över sig, förklarar han.
Mycket av akvarelltekniken är enligt honom outforskad och det är mycket inom denna teknik som inte är gjort. Han gillar även akvarellen för att framställningen är ”snabb och flyktig”.
Man måste överlämna sig själv till vattnets egenskaper och det får delvis styra arbetet. Det är häftigt med den oförutsedda aspekten.



Inspiration hämtar han för närvarande i väldigt hög grad från National Geographic. Åtminstone för nästa tema där han tänker jobba med och utforska panoramat över städer och landskap. Huvudsakligen är det flygfotot som blir grunden för arbetet.
Erik Hårdstedt är 28 år och när vi pratar om hans ursprung (från Fristad utanför Borås) och de olika adresserna han bebott sedan han flyttade hemifrån berättar han att han inte gärna vill bo i en stad utan hellre på landet i ett kollektiv med andra konstnärer. Ja, visst är han en romantiker.



Den konstnärliga utbildningen har han skaffat sig dels på en folkhögskola i Värmland, och dels på Göteborgs konstskola.
Under den pågående resan tänker Erik Hårdstedt ta många bilder, och samtidigt använda sig av tekniken med dubbelexponering. Något som är möjligt då den analoga kameran åter tas i bruk. Den digitala har åkt i golvet.

KENNETH ERIKSSON

 


 



080324
Copyright: ZENIT kulturtidningen i väst